Facebook bez reklamy by mohol v Európskej únii na desktope stáť okolo desať eur mesačne, napísal dnes denník The Wall Street Journal. O plánoch americkej internetovej spoločnosti Meta Platforms na spoplatnenie sociálnych sietí Facebook a Instagram, ktoré nebudú obsahovať reklamu, už skôr informoval denník Financial Times.
Platenú verziu bez reklám na základe mesačného predplatného testuje na anglicky hovoriacich trhoch mimo USA aj čínska platforma pre zdieľanie krátkych videí TikTok, napísal dnes spravodajský portál BBC. Účty s obmedzenou reklamou alebo úplne bez nej už ponúkajú siete YouTube či X.
Príplatky za viac účtov
Spoločnosť Meta podľa zdrojov WSJ regulačným orgánom oznámila, že popri desiatich eurách mesačne v prípade účtu na desktope si môže užívateľ priplatiť ďalších šesť eur za ďalší prepojený účet. Na mobilných zariadeniach by sa cena vyšplhala na zhruba 13 eur mesačne, pretože Meta by zohľadnila provízie účtované obchodmi s aplikáciami spoločností Apple a Google.
Čínska platforma odmietla spresniť, kde presne platené verzie účtu skúša. Web TechCrunch uviedol, že testovanie má malý rozsah a nie je isté, či predplatné bude zavedené globálne. TikTok skúša uplatniť mesačný poplatok 4,99 dolára.
Spoločnosti Meta sa pomocou svojho plánu pokúša obísť predpisy únie, ktoré by mohli obmedziť jej schopnosť prispôsobovať reklamy užívateľom bez ich súhlasu a poškodiť jej hlavný zdroj tržieb, napísala agentúra Reuters.
Pomoc pri dodržaní predpisov
Ponuka voľby medzi bezplatným variantom s reklamami a plateným predplatným bez nich by mohla viesť k tomu, že sa používatelia rozhodnú pre prvú možnosť, čo by spoločnosti Meta pomohlo vyhovieť predpisom bez toho, aby to ovplyvnilo jej aktivity v oblasti reklamy.
Základným podnikateľským modelom spoločnosti Meta je už takmer dve desaťročia ponuka bezplatných služieb v oblasti sociálnych sietí a predaj reklamy podnikom, ktoré chcú užívateľov týchto sietí osloviť. Európa je podľa FT pre Métu druhým najlukratívnejším regiónom po Severnej Amerike. Finančná riaditeľka firmy Susan Li v apríli uviedla, že reklama v Európskej únii sa podieľa zhruba desiatimi percentami na celkových obchodných aktivitách podniku.
Najvyšší súd Európskej únie v júli firme Meta prakticky zakázal kombinovať údaje zhromaždené o užívateľoch naprieč jej platformami aj z iných webových stránok a aplikácií, ak nezíska výslovný súhlas užívateľov. Írsky úrad pre ochranu osobných údajov spoločnosti v januári vymeral pokutu 390 miliónov eur za to, že nútila užívateľov akceptovať cielenú reklamu ako podmienku pre používanie siete Facebook.
Spoločnosť Meta následne uviedla, že má v úmysle žiadať užívateľov v Európskej únii o súhlas predtým, ako umožní firmám cieliť reklamy, aby vyhovela vývoju únijných regulačných požiadaviek.