Nemecký kancelár Olaf Scholz skúša automobilový simulátor na autosalóne IAA Mobility v Mníchove. FOTO: Reuters
StoryEditor

Na autosalóne v Mníchove upútali čínske elektromobily. Podľa Scholza však musia byť cenovo dostupnejšie

06.09.2023, 10:27
Autor:
ČTKČTK

Čínska automobilka BYD má v ponuke aj vozidlá pre náročnejších zákazníkov, v Mníchove vystavuje model Han.

Čínske elektromobily sa stali jedným zo stredobodov mníchovského autosalónu IAA Mobility. Zatiaľ čo v minulosti boli čínske automobilky často prehliadané a kritizované pre nedostatočnú kvalitu, teraz sa situácia zmenila.

Predstavitelia európskeho automobilového priemyslu hovoria o pokroku, ktorý Čína v elektromobilite urobila a za ktorým Európa zaostáva. Úspechu čínskych firiem sa v prejave k začatiu veľtrhu venoval aj nemecký kancelár Olaf Scholz, ktorý nemeckej automobilky vyzval, aby sa čínskej konkurencie nebáli, ale vnímali ju ako povzbudenie.

VIDEO: Všetky modely z autosalónu IAA Mobility

Bol raz jeden autonárod

"Konkurencia by nás mala povzbudiť, nie vystrašiť," povedal v utorok spolkový kancelár, keď autosalón otváral. Pripomenul, že nemecký automobilový priemysel sa v minulosti opakovane ukázal ako silný, keďže sa v 80. rokoch musel vyrovnať s konkurenciou japonských áut a o 20 rokov neskôr s náporom kórejských vozidiel. "Teraz to sú čínske elektromobily," dodal.

V Mníchove sa najhlasnejšie hlási o slovo čínska automobilka BYD, ktorá je súkromná a ktorú podporuje americký investor Warren Buffett.

Úplne otvorene o náskoku Číny v elektromobilite hovorí riaditeľ francúzskeho Renaultu a šéf Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) Luca de Meo. "Čína je veľmi konkurencieschopná, pokiaľ ide o dodávateľský reťazec elektrických áut. Musíme ju rýchlo dohnať, "povedal v rozhovore s novinármi.

Poznamenal, že v otázke batériovej technológie je Čína o dekádu pred Európou. Kriticky poukázal aj na to, že čínske automobilky sa tešia masívnej štátnej podpore, ktorú európski výrobcovia nemajú. "Čína každoročne pumpuje do automobilového priemyslu 100 miliárd dolárov," povedal.

Sebavedomého nástupu Číny si všímajú aj nemecké médiá. Denník Die Welt sa v článku pod titulkom Bol raz jeden autonárod venuje tomu, ako automobilový priemysel, niekdajšia pýcha Nemecka, skĺzava k priemernosti. Záujem o čínske modely je pri stánkoch neprehliadnuteľný.

image

Ikonické MPV od Renaultu nadobro skončilo. Stalo sa z neho prvé elektrické SUV značky

Aj pre náročnejších zákazníkov

Na výstavisku, kde je expozícia venovaná odborníkom, sa čínski vystavovatelia na nezáujem sťažovať rozhodne nemôžu. Taktiež v centre Mníchova, kde je výstava určená pre verejnosť, sa pri čínskych stánkoch tvoria fronty. Návštevníci, ktorých ČTK u čínskej automobilky BYD na námestí Odeonsplatz oslovila, sa zhodovali v tom, že predstavované vozidlá vyzerajú esteticky zaujímavo a že aj kvalita spracovania sa na pohľad javí vysoká.

Zaujímavá je pre záujemcov o elektromobil tiež cena. Kompaktný model Dolphin značka BYD v Nemecku ponúka za 29.990 eur. To je podľa automobilových portálov cena, s ktorou môžu európske automobilky len sotva držať krok. Spomenul to aj Scholz, keď v prejave povedal, že výrobcovia sa musia snažiť produkovať autá dostupnejšie pre verejnosť.

image

Čínska konkurencia v elektromobilite by mala byť podľa Scholza povzbudením

BYD má v ponuke aj vozidlá pre náročnejších zákazníkov, v Mníchove takto vystavuje model Han. Tento voz za 70-tisíc eur súťaží o klientov, ktorí zvažujú nákup prémiových modelov zavedených automobiliek BMW, Mercedes či Audi. Konkuruje tiež americkej Tesle.

Automobilka BYD, ktorá v Mníchove z čínskych výrobcov púta najväčšiu pozornosť, sa v auguste prvýkrát dostala medzi desať najväčších výrobcov áut na svete z hľadiska predaja. Predstihla tak nemecké automobilky Mercedes-Benz aj BMW. BYD sa navyše v minulom roku odhodlala ku kroku, ktorý európske automobilky ešte len čakajú, keďže upustila od výroby áut so spaľovacím motorom.

01 - Modified: 2023-10-23 09:00:00 - Feat.: 0 - Title: Obnov dom: aj ďalšiu výzvu sprevádzali problémy. V čom sa líšila od doterajších? (prehľad) 02 - Modified: 2023-09-05 09:42:37 - Feat.: 1 - Title: Spustia ďalšiu výzvu na obnovu rodinných domov. Z plánu obnovy vyčlenili 190 miliónov eur 03 - Modified: 2023-09-04 18:43:47 - Feat.: 1 - Title: Mercedes-Benz neočakáva, že Európa do roku 2030 úplne prejde na elektromobilitu 04 - Modified: 2023-09-04 12:33:40 - Feat.: 1 - Title: Čínsky výrobca elektromobilov chce vstúpiť na Európsky trh. Ázia plánuje zvýšiť marže a zrýchliť rast 05 - Modified: 2023-09-04 10:19:27 - Feat.: 1 - Title: Tesla vylepšila svoj najlacnejší model. Bude luxusnejší, prišiel však o páčku smeroviek 06 - Modified: 2023-09-04 08:29:07 - Feat.: 1 - Title: Európske automobilky musia byť schopné konkurovať novým ázijským hráčom, Čína kontroluje dodávky batérií
01 - Modified: 2024-11-21 15:57:00 - Feat.: - Title: Banky by sa mali pripraviť aj na veľmi negatívne scenáre, varuje Bundesbank 02 - Modified: 2024-11-21 15:49:26 - Feat.: - Title: Čínsky minister obrany sa odmietol stretnúť s Austinom, dôvodom je postoj USA k Taiwanu 03 - Modified: 2024-11-21 13:00:19 - Feat.: - Title: Merkelová bránila vstupu Ukrajiny do NATO, bála se ruskej reakcie, píše v memoároch 04 - Modified: 2024-11-21 09:49:26 - Feat.: - Title: Americký kaviarenský reťazec zvažuje možnosť predaja podielu vo svojich aktivitách v Číne 05 - Modified: 2024-11-21 08:23:43 - Feat.: - Title: Predaj nových áut v EÚ v októbri mierne stúpol, po troch mesiacoch aj v Nemecku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 17:38