Čínske elektromobily sa stali jedným zo stredobodov mníchovského autosalónu IAA Mobility. Zatiaľ čo v minulosti boli čínske automobilky často prehliadané a kritizované pre nedostatočnú kvalitu, teraz sa situácia zmenila.
Predstavitelia európskeho automobilového priemyslu hovoria o pokroku, ktorý Čína v elektromobilite urobila a za ktorým Európa zaostáva. Úspechu čínskych firiem sa v prejave k začatiu veľtrhu venoval aj nemecký kancelár Olaf Scholz, ktorý nemeckej automobilky vyzval, aby sa čínskej konkurencie nebáli, ale vnímali ju ako povzbudenie.
VIDEO: Všetky modely z autosalónu IAA Mobility
Bol raz jeden autonárod
"Konkurencia by nás mala povzbudiť, nie vystrašiť," povedal v utorok spolkový kancelár, keď autosalón otváral. Pripomenul, že nemecký automobilový priemysel sa v minulosti opakovane ukázal ako silný, keďže sa v 80. rokoch musel vyrovnať s konkurenciou japonských áut a o 20 rokov neskôr s náporom kórejských vozidiel. "Teraz to sú čínske elektromobily," dodal.
V Mníchove sa najhlasnejšie hlási o slovo čínska automobilka BYD, ktorá je súkromná a ktorú podporuje americký investor Warren Buffett.
Úplne otvorene o náskoku Číny v elektromobilite hovorí riaditeľ francúzskeho Renaultu a šéf Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) Luca de Meo. "Čína je veľmi konkurencieschopná, pokiaľ ide o dodávateľský reťazec elektrických áut. Musíme ju rýchlo dohnať, "povedal v rozhovore s novinármi.
Poznamenal, že v otázke batériovej technológie je Čína o dekádu pred Európou. Kriticky poukázal aj na to, že čínske automobilky sa tešia masívnej štátnej podpore, ktorú európski výrobcovia nemajú. "Čína každoročne pumpuje do automobilového priemyslu 100 miliárd dolárov," povedal.
Sebavedomého nástupu Číny si všímajú aj nemecké médiá. Denník Die Welt sa v článku pod titulkom Bol raz jeden autonárod venuje tomu, ako automobilový priemysel, niekdajšia pýcha Nemecka, skĺzava k priemernosti. Záujem o čínske modely je pri stánkoch neprehliadnuteľný.
Aj pre náročnejších zákazníkov
Na výstavisku, kde je expozícia venovaná odborníkom, sa čínski vystavovatelia na nezáujem sťažovať rozhodne nemôžu. Taktiež v centre Mníchova, kde je výstava určená pre verejnosť, sa pri čínskych stánkoch tvoria fronty. Návštevníci, ktorých ČTK u čínskej automobilky BYD na námestí Odeonsplatz oslovila, sa zhodovali v tom, že predstavované vozidlá vyzerajú esteticky zaujímavo a že aj kvalita spracovania sa na pohľad javí vysoká.
Zaujímavá je pre záujemcov o elektromobil tiež cena. Kompaktný model Dolphin značka BYD v Nemecku ponúka za 29.990 eur. To je podľa automobilových portálov cena, s ktorou môžu európske automobilky len sotva držať krok. Spomenul to aj Scholz, keď v prejave povedal, že výrobcovia sa musia snažiť produkovať autá dostupnejšie pre verejnosť.
BYD má v ponuke aj vozidlá pre náročnejších zákazníkov, v Mníchove takto vystavuje model Han. Tento voz za 70-tisíc eur súťaží o klientov, ktorí zvažujú nákup prémiových modelov zavedených automobiliek BMW, Mercedes či Audi. Konkuruje tiež americkej Tesle.
Automobilka BYD, ktorá v Mníchove z čínskych výrobcov púta najväčšiu pozornosť, sa v auguste prvýkrát dostala medzi desať najväčších výrobcov áut na svete z hľadiska predaja. Predstihla tak nemecké automobilky Mercedes-Benz aj BMW. BYD sa navyše v minulom roku odhodlala ku kroku, ktorý európske automobilky ešte len čakajú, keďže upustila od výroby áut so spaľovacím motorom.