Čínska konkurencia v automobilovom priemysle by nemala byť dôvodom na obavy, ale naopak povzbudením. Dnes popoludní to v Mníchove na otváracej ceremónii autosalónu IAA Mobility vyhlásil nemecký kancelár Olaf Scholz. V prejave zdôraznil, že Nemecko zostane automobilovou krajinou, vyrábané vozidlá sa ale stanú klimaticky neutrálne. Na ceste ku klimatickej neutralite zároveň sľúbil rýchle budovanie dobíjacích staníc.
Rýchly vzostup čínskych výrobcov elektromobilov vyvoláva u niektorých európskych a najmä nemeckých automobiliek obavy, či Európa za Čínou príliš nezaostala. Tohtoročný mníchovský autosalón sa stal pre čínske automobilky veľkým javiskom, na čo poukázal aj Scholz.
"Konkurencia by nás mala povzbudiť, nie vystrašiť," povedal spolkový kancelár. Je podľa neho dobre, že Mníchov privítal toľko výrobcov áut. Poznamenal tiež, že zatiaľ čo v 80. rokoch sa o slovo vo svete hlásili japonské autá, o 20 rokov neskôr kórejské, tak teraz sú to čínske elektromobily.
Návštevníkom veľtrhu Scholz povedal, že Nemecko pokračuje v náročnej úlohe transformácie energetiky a hospodárstva, aby sa krajina do roku 2045 stala klimaticky neutrálnou. Neoddeliteľnou súčasťou tohto úsilia je podľa kancelára klimaticky neutrálna mobilita, ku ktorej vedie jedna z ciest cez elektrické pohony.
"Nabíjanie musí byť jednoduché, dokonca ešte jednoduchšie ako tankovanie," povedal Scholz o nevyhnutnosti zaistiť elektromobilite zázemie. "Od konca roku 2021 počet verejných nabíjacích staníc vzrástol o polovicu na viac ako 90-tisíc. To je len začiatok," povedal. Dodal, že vláda naďalej počíta s cieľom, aby do roku 2030 na nemeckých cestách jazdilo najmenej 15 miliónov elektrických áut. V krajine sa v minulom roku podľa Spolkového úradu pre motorové vozidlá predalo 2,65 milióna nových áut, z ktorých asi 470-tisíc bolo elektromobilov.
Na autosalóne IAA Mobility je tento rok zastúpených 750 vystavovateľov z 38 krajín. Usporiadatelia uviedli, že vystavovatelia v Mníchove vo svetovej premiére predstavia vyše 300 noviniek.