Ruská fabrika sa po desaťročiach rozhodla obnoviť jednu z najobľúbenejších značiek bicyklov z čias Sovietskeho zväzu. Ide o ďalší z radu produktov ruskej výroby, ktoré krajina začala ponúkať kvôli sankciám a nezhodám so Západom, napísala agentúra Reuters.
Obľúbené, avšak zabudnuté
Bicykle Kama, pôvodne masovo vyrábané v štátnom závode v ruskom meste Perm na Urale, boli v 70. a 80. rokoch minulého storočia obľúbené vďaka svojej skladacej konštrukcii a osobitému červenému rámu.
Z predajní zmizli po rozpade Sovietskeho zväzu. Ruská automobilka Forward sa však rozhodla značku Kama obnoviť a na trh uviedla nový model, ktorý sa podobá svojmu sovietskemu predchodcovi.
"Nemal ho každý, ale všetci o ňom snívali," hovorí o bicykli obchodný riaditeľ automobilky Alexej Bojaryšnikov. Za cenu 98 rubľov (približne 1,23 eura) - zhruba polovicu vtedajšej mesačnej mzdy - to nebol ten najdostupnejší bicykel na trhu. Aj napriek tomu bol veľmi žiadaný.
"Vtedy nebol veľmi veľký výber. Čo sa týka bicyklov, nebolo z čoho vyberať," hovorí Bojaryšnikov. "Tento bicykel bol najobľúbenejší a najzaujímavejší," dodáva.
"Hoci sú to pravdepodobne dve generácie odvtedy, čo ľudia na tento bicykel zasadli prvýkrát... náš závod na bicykle sa Kamu rozhodol znovu začať vyrábať, pretože sme v Perme a je to nástupca toho predchádzajúceho veľkého závodu," hovorí obchodný šéf.
Kama sa bude pasovať so sankciami
Nový model bude stáť okolo 10-tisíc rubľov (približne 126 eur) a bude sa vyrábať z dielov pochádzajúcich z Ruska aj zo zahraničia, uvádza spoločnosť Forward. Aj produkciu ruských bicyklov ako je Kama však podľa nej sťažili sankcie.
"Vyrábame množstvo modelov, vyše 300. Pri niektorých modeloch nás sankcie veľmi zasiahli," hovorí Bojaryšnikov.
"Nedostáva sa nám dielov z Japonska, Taiwanu, Českej republiky, Francúzska. A čo sa týka bicyklov Kama - chýbali farby. Používali sme fínsku farbu, teraz musíme prejsť na inú," vypočítava.
Od vtedy, čo Rusko bezmála pred rokom vyslalo desaťtisíce vojakov na Ukrajinu, západné sankcie a odliv zahraničných spoločností donútili Moskvu zbaviť sa závislosti od dovozu zo zahraničia a rozvíjať vlastné značky a tovar.
Desiatky západných výrobkov nahradili domáce ekvivalenty, ktorými sa ruskí podnikatelia snažia zarobiť na odchode značiek ako je Coca-Cola alebo McDonald‘s.
Vlani moskovské úrady kúpili bývalú fabriku francúzskej automobilky Renault a prestavali ju na závod pre výrobu automobilov Moskvič, tiež z čias Sovietskeho zväzu. Značka predstavila nové modely, ktoré sa svojim sovietskym predchodcom len sotva podobajú.