Ilustračná fotografia. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

V Česku sa blížia piesočné krízy, piesok a kameň budú chýbať na cesty aj železnice, varujú stavbári

15.10.2022, 09:46
Autor:
TASRTASR
  • V dôsledku uzatvárania pieskovní hrozí vysoký rast nákladnej dopravy.
  • Takmer vyťažená pieskovňa vo Veletove doteraz nenašla náhradu.
  • Výsledkom zatvárania pieskovní bude postupné zdražovanie betónu.
  • Posledný kameňolom sa však na českom území otvoril ešte za totality.

Českí stavbári stále viac upozorňujú na nedostatok piesku a kameňa, ku ktorému sa Česko v nasledujúcom desaťročí dopracuje. Súčasné lomy a pieskovne budú totiž v nasledujúcom desaťročí vyťažené a začnú sa hromadne zatvárať.

Otvorenie nových je však takmer nemožné, pretože väčšina zámerov ťažby sa stáva predmetom politických bojov alebo neprejde legislatívnym sitom. Dovoz suroviny zo zahraničia je zasa nereálny. Znamenalo by to totiž nielen niekoľkonásobné zdraženie, ale aj podstatne vyššie zaťaženie ciest kamiónovou dopravou. Firmy preto požadujú, aby problém riešil štát. Informuje o tom server e15.cz.

Obyvatelia ťažbu nechcú

Napríklad obyvatelia obce Náklo neďaleko Olomouca odpovedali počas tohtoročných komunálnych volieb aj na otázku miestneho referenda. Tá znela, či má ich obec zabrániť rozšíreniu ťažby štrku a piesku, ktorú prevádzkuje firma Cemex. Ako sa očakávalo, obyvatelia hlasovali proti ťažbe a obec tak bude rozširovanie blokovať. Produkcia pieskovne, ktorá ročne vyťaží zhruba 500-tisíc ton suroviny, sa pritom bez rozšírenia do ôsmich rokov skončí.

image

Libanon schválil dohodu o námornej hranici s Izraelom. Vyjednať ju pomohli USA

Ako povedal starosta obce Náklo Marek Ošťádal, obec si tým zabuchla dvere k rokovaniu s firmami. "Ak však dôjde k tomu, že piesku bude nedostatok, štát to obci nariadi aj bez ohľadu na referendum. V koridore rieky Moravy je pieskovní asi 11 a podľa predpokladu ťažbárov sa do pár rokov 90 percent z nich vyťaží," dodal.

V dôsledku uzatvárania pieskovní hrozí vysoký rast nákladnej dopravy. "Vzdialenosť z pieskovne na stavbu je pri kamenive z dôvodu logistických nákladov kľúčová. Optimálna je do 50 kilometrov," povedal hovorca Cemexu Vesselin Barliev.

image

"Nezmyselné. Platiť by mali všetci, nielen veľké podniky." Duslo kritizuje zvyšovanie poplatkov za emisie

Čoskoro bude rovnaký problém riešiť východné Kolínsko. Takmer vyťažená pieskovňa vo Veletove doteraz nenašla náhradu, pretože podobne ako v Nákle sa stretla s odporom obce. Ako povedal František Jampílek mladší z ťažobnej firmy České štěrkopísky, región bude musieť riešiť rast nákladnej dopravy, pretože spotreba neklesne, materiál však bude potrebné dovážať z väčších vzdialeností. To spôsobí zvýšenie cien, a tým vstupných nákladov líniových stavieb, ako aj väčšiu environmentálnu záťaž a uhlíkovú stopu.

Pieskovne vymierajú

Analýza Českej geologickej služby ukazuje, že pieskovne sú vymierajúcim druhom aj v stredných Čechách, kde sa momentálne nachádza 32 aktívnych pieskovní. Dve tretiny z nich ukončia ťažbu z dôvodu vyťaženia ložiska do siedmich rokov a ďalšie budú nasledovať. Očakáva sa, že do roku 2032 prežijú iba štyri. Novo pripravovaných zámerov však geológovia v Stredočeskom kraji evidujú iba deväť.

image

Dokáže byť bitcoin bezpečný aj napriek klesajúcim výnosom z ťažby?

Ešte horšia je pritom situácia pri kameňolomoch. Povoľovanie novej či rozširovanie súčasnej pieskovne zaberie zhruba sedem rokov, posledný kameňolom sa však na českom území otvoril ešte za totality. "Problém je v tom, že aj tam, kde je zásob dostatok, nemôžeme kamenivo z legislatívnych dôvodov vyťažiť. Nedostaneme na to povolenie," vysvetlil riaditeľ betonárne TBG Metrostav Jakub Šimáček.

Výsledkom zatvárania pieskovní bude postupné zdražovanie betónu, v ktorom je piesok a kamenivo základnou zložkou. To povedie k predraženiu v podstate všetkých stavieb. Firmy na situáciu reagujú aj tak, že kamenivo nahradzujú recyklovanou sutinou zo zbúraných stavieb. Použitie takéhoto betónu má však svoje obmedzenia. "Stavebné normy umožňujú použiť iba obmedzené množstvo recyklovaných materiálov," povedala hovorkyňa stavebnej spoločnosti Eurovia Iveta Stocková. Pre veľmi namáhané dopravné stavby je využitie recyklátu úplne vylúčené.

image

Kremeľ ocenil OPEC+ za "vyvažovanie amerického chaosu"

Stavbári sa zhodujú v tom, že otázku, kde ťažiť piesok a kamenivo, je nevyhnutné riešiť na úrovni celého štátu. Česku totiž hrozí enormný nedostatok materiálu pre zásadné strategické stavby. Podľa Šimáčka štát v najbližších rokoch spustí výstavbu vysokorýchlostných tratí, musí sa dobudovať diaľničná sieť, obchvaty miest a obcí. Okrem toho sa bude rozširovať elektráreň Dukovany a je potrebné postaviť tisícky bytov.

01 - Modified: 2022-10-13 19:05:02 - Feat.: 1 - Title: Libanon schválil dohodu o námornej hranici s Izraelom. Vyjednať ju pomohli USA 02 - Modified: 2022-10-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Dokáže byť bitcoin bezpečný aj napriek klesajúcim výnosom z ťažby? 03 - Modified: 2022-10-09 14:41:46 - Feat.: 1 - Title: Kremeľ ocenil OPEC+ za "vyvažovanie amerického chaosu"
01 - Modified: 2024-11-21 14:47:43 - Feat.: - Title: V Prahe pre nízke platy či byrokraciu protestovali stovky policajtov a hasičov 02 - Modified: 2024-11-20 16:49:45 - Feat.: - Title: Česko od Nemecka kúpi 14 tankov Leopard 2A4, celkom ich bude mať 42 03 - Modified: 2024-11-19 18:02:40 - Feat.: - Title: Vzťahy medzi Slovákmi a Čechmi nenarušia žiadne vládne nedorozumenia, zhodli sa Pellegrini s Klausom 04 - Modified: 2024-11-19 10:31:03 - Feat.: - Title: Česko a Poľsko obmedzujú volebné práva cudzincov z Únie, rozhodol súd. Nedovolili im kandidovať 05 - Modified: 2024-11-18 14:53:34 - Feat.: - Title: Ruská rozviedka sa pripravuje na posilnenie vplyvu v Česku. Patrí k najlepším, tvrdí šéf kontrarozviedky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 17:43