Dohoda o budúcom usporiadaní obchodných vzťahov, na ktoré sa dohodli vyjednávači Európskej únie a Británie, znamená úľavu pre európsky automobilový sektor.
V reakcii na správu o dosiahnutie dohody to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Odvetvie sa tak vyhne katastrofickým dopadom, ktoré by priniesol definitívny odchod Británie z Únie bez dohody.
"Neexistuje žiadne iné odvetvie, ktoré by bolo prepojené tesnejšie ako práve európsky automobilový sektor. Má komplexné dodávateľské reťazce, ktoré sa rozprestierajú cez celý región," uviedol generálny riaditeľ združenia Eric-Mark Huitema.
Medzi Úniou a Britániou sa každý rok predajú skoro tri milióny motorových vozidiel v hodnote 54 miliárd eur. U náhradných dielov potom veľkosť vzájomného obchodu cez Lamanšský prieliv predstavuje takmer 14 miliárd eur.
Aj s dohodou sa ale proti súčasnému stavu zvýši byrokracia, čo bude znamenať aj vyššie náklady. ACEA však upozorňuje, že zatiaľ nemôže posúdiť všetky vplyvy, ktoré dohoda bude na odvetvie mať.
Najprv je potrebné vyčkať, až budú zverejnené podrobnosti. Až potom bude jasné, či opatrenia plne odrážajú záujmy výrobcov áut z Únie a ich dodávateľských reťazcov.
"Dopady brexitu bez dohody na automobilový sektor v Únii by skrátka boli zničujúce. Preto v prvom rade pociťujeme obrovskú úľavu nad tým, že sa dosiahla dohoda skôr, než skončí prechodné obdobie," uviedol šéf združenia.
"Zásadné úlohy sú ale stále pred nami, pretože na obchodovanie s tovarom budú mať zásadný vplyv obchodné bariéry vo forme nových colných procedúr, ktoré budú zavedené od 1. januára 2021," dodal.
ACEA upozornila, že na výrobu jedného auta je potrebných asi 30-tisíc dielov a na výrobu dodávkového vozidla ešte viac. To znamená, že pre odvetvie výroby áut je plynulosť dodávok dielov úplne zásadná.
Británia oficiálne vystúpila z Únie koncom tohtoročného januára. Do konca tohto roka ale platí prechodné obdobie, kedy zostávalo doladiť detaily a kedy sa Británia ešte riadi pravidlami Únie.