Reťazcu rýchleho občerstvenia McDonald's kvôli pandémii covid-19 rapídne klesajú tržby. Od začiatku roka sa znížili o zhruba 3,4 percenta, za marec spadli o 22 percent.
Pri vstupe do tohto roku to pre McDonald's, rovnako ako pre mnohé ďalšie firmy, vyzeralo veľmi dobre.
Wuchanský koronavírus však značne zamiešal kartami. Slávny fastfoodový reťazec počíta straty. A to aj napriek tomu, že podľa CNN vo svete ďalej funguje zhruba 75 percent jeho predajní.
Časť z nich je v obmedzenom režime, časť však funguje rovnako ako predtým.
Vďaka tomu straty síce nie sú také vysoké, stále sú však markantné. Otvorené reštaurácie totiž nie sú všetko - hlavné je, či do nich chodia ľudia.
Za prvý štvrťrok tohto roka podľa štvrťročnej správy firmy tržby poklesli o 3,4 percenta. S tým, ako pandémia postupuje, sa potom straty značne zvyšujú. Počas marca tak po celom svete tržby reťazca klesli o 22 percent.
Aký vplyv mala pandémie na české reštaurácie McDonald's, zatiaľ nie je zjavné. "Tieto dáta zverejňujeme len za celý rok," odpovedala na otázky ohľadom tržieb Zuzana Svobodová, hovorkyňa reťazca. Dá sa však predpokladať, že predaje klesli.
Možno však nie tak výrazne, ako ukazujú celosvetová čísla. Vzrástol totiž záujem o ďalšie služby. "Počet áut pri výdajových oknách McDrive sa v dobe koronavírusu viac ako zdvojnásobil," uviedla Svobodová. "O našu službu McDelivery je v posledných dňoch až trojnásobne väčší záujem," dodala.
Bezprecedentná situácia
Ešte na začiatku tohto roka reťazec predpokladal stabilný rast okolo štyroch percent. Podľa odhadov expertov CNBC bude koronakríza McDonald's stáť asi 1,4 miliardy dolárov.
Podľa šéfa McDonalds, Chrisa Kempczinského, je však zatiaľ na predpovede priskoro. "Je to bezprecedentná situácia," uviedol. "Mení sa svet, v ktorom žijeme. Budeme sa musieť adaptovať na to, čo príde, keď toto všetko skončí," dodal.
Zahraniční novinári upozorňujú tiež na to, že sú reťazce rýchleho občerstvenia pandémiou covid-19 spravidla zasiahnuté oveľa menej ako ostatné reštaurácie. Skôr než McDonald's ako celok potom podľa analytikov budú trpieť jeho franšízy.
A to si uvedomuje aj Kempczinski. "Budeme s našimi franšízami spolupracovať a snažiť sa ich udržať v chode," uviedol.
Okrem toho časť vedenia firmy za účelom podpory reťazca o polovicu znížila svoje platy. Kempczinski si napríklad vlani zarobil 1,25 milióna dolárov.