Rastúce ceny potravín, ktoré sú niekedy pripisované brexitu, prinútili Britov prehodnotiť ponuku nemeckých diskontných reťazcov. Po skôr rozpačitých začiatkoch Aldi a Lidl, ktoré sa na britských ostrovoch preslávili nehostinnými priestormi a obmedzenou ponukou britských potravín, si do nich nachádza cestu čoraz viac miestnych. Podľa týždenníka Die Zeit už sa dokonca hovorí o takzvanom efekte Aldi.
Keď sa Aldi a Lidl odvážili vstúpiť v deväťdesiatych rokoch na trh za kanálom La Manche, nevideli v nich tamojšie reťazce Tesco, Sainsbury 's alebo Asda sprvu žiadnu vážnu konkurenciu.
Podľa denníka The Guardian pôsobili ich sparťansky zariadené priestory zaplnené tovarom v lepenkových škatuliach ošumelo a "bezútešne nemecky" a neustále sa snažili zákazníkom poskytnúť tie najvýhodnejšie ceny. Ešte v roku 2009 mali Aldi a Lidl v Británii iba dvojpercentný podiel na trhu.
Nízke ceny a finančná kríza
V nasledujúcich rokoch ale prišiel prielom. V decembri 2013 sa relácia rozhlasovej stanice BBC pýtala "Prečo sú Lidl a Aldi zrazu tak populárne?" Teraz ovládajú oba nemecké reťazce v Británii dohromady už 15 percent maloobchodného trhu a v rebríčku najväčších supermarketov je Aldi na piatom a Lidl na siedmom mieste, píše Die Zeit.
Jednou z príčin sú nízke ceny a fakt, že stále viac Britov muselo a musí kvôli recesii po finančnej kríze z roku 2008 a následným úsporným opatreniam vlády šetriť.
Aldi a Lidl im vyhovujú, pretože takzvaná veľká štvorka - reťazce Tesco, Asda, Morrisons a Sainsbury 's - podľa autorov knihy Retail Disruptors, na ktorú sa odvoláva Die Zeit, zdražujú aj napriek stagnujúcim príjmom domácností.
Miestne potraviny
Nie je to ale jediný dôvod. Nemecké reťazce sa Britom prispôsobili širšou ponukou miestnych potravín - zatiaľ čo pred desiatimi rokmi pochádzalo podľa bývalého riaditeľa britského reťazca Lidl Ronnyho Gottschlicha od britských dodávateľov len 35 percent tovaru, v roku 2016 už to bolo 65 percent.
Tým sa odlišujú aj od britských rivalov, a majú tak dobré vyhliadky v prípade odchodu Británie z Európskej únie - menej ich totiž zaťažia clá a iné obchodné bariéry.
Britské pobočky Aldi a Lidl už tiež nepôsobia nehostinne. Stále síce podľa Die Zeit majú skôr funkčný charakter, ale sú čisté, upravené, zákazníkov pri vchode vítajú kytice kvetov a obľúbená je aj ponuka čerstvej zeleniny za priaznivú cenu.
Rýchlo expandujú
Povesť nemeckých reťazcov sa v Británii zlepšila - už sa o nich nehovorí, že ponúkajú lacné masové produkty, ale kvalitu za rozumnú cenu. Britskej konkurencii tak začínajú šliapať na päty.
V minuloročnej vianočnej sezóne vykázali Aldi a Lidl desaťpercentný rast tržieb, čo je výrazne viac ako britská konkurencia. Nakupovať k nim na sviatky prišli dve tretiny britských domácností.
Aldi a Lidl v Británii ďalej rýchlo expandujú. Lidl chce investovať 500 miliónov libier do otvorenia štyridsiatich nových pobočiek v Londýne. Aldi, ktorý má teraz v Británii 840 pobočiek, ich do roku 2025 plánuje prevádzkovať 1200 a v hlavnom meste a okolí ich počet zdvojnásobiť, napísal Die Zeit.