Letušky si prídu trápne a smiešne. Musia totiž počas letu predávať stieracie žreby, nabíjačky či slúchadlá. Aktívne ponúkanie powerbánk napríklad sprevádzajú sloganom "Došla vám šťava?". V spoločnosti Ryanair sa kvôli tomu vraj stevardky búria. Vyplýva to z rozhovorov s dvomi z nich pre Lidové noviny.
V sedadle lietadla si pokojne čítate knihu a chvíľami sa kocháte výhľadom na krajinu. Vďaka servisu stevardiek ste dobre najedení a práve dopíjate kávu. Servis však nečakane pokračuje predajom tovarov, ktoré nie sú pre lietajúci dopravný prostriedok úplne typické.
Spoločnosť začala na predaje tlačiť
Powerbanky, stieracie žreby, slúchadlá, nabíjačky, parfumy či hodinky. To všetko sú počas cesty motivované aktívne ponúkať jednotlivým zákazníkom letušky nízkonákladovej leteckej spoločnosti Ryanair. Podľa výpovedí dvoch z nich pre LN tlak na predaje v posledných mesiacoch stúpol a v dôsledku toho niektorí zamestnanci odchádzajú.
Podľa Talianky Sophie z Prahy, ktorá robí u spomínaných aerolínií letušku osem mesiacov, ponúkanie všemožných suvenírov niekedy uberá personálu čas na podstatnejšie veci. "Je to lietadlo, nie je to tak jednoduché ako v autobuse," povedala rozhorčená mladá letuška.
Ryanair však žiadny problém nevidí. Na otázky LN odpovedal strohým vyjadrením. "Členovia palubných posádok sú motivovaní predávať počas letu s najvyššími bonusmi v sektore (10 percent). Na to ich školíme a monitorujeme predaje ako každá iná spoločnosť," napísalo tlačové oddelenie aerolínií. Na konkrétne otázky vzťahujúce sa k výpovediam palubného personálu nereagovalo.
Najskôr powerbanky, až potom jedlo
"Ide to nasledovne. Najprv mobilná elektronika - nabíjačky, powerbanky a slúchadlá. Potom teplé jedlá, následne nápoje a menšie veci na zahryznutie. Potom ponúkame stieracie žreby a následne prechádzame s darčekmi ako parfumy a hodinky. Keď letíme dlhšie ako 90 minút, ideme to celé ešte raz," opisuje pre LN dvadsaťdvaročná Sophia, čo všetko je počas cesty nútená ľuďom aktívne ponúkať.
Mladá stevardka práve opísala učebnicový servis u Ryanairu, u ktorej podľa nej došla množstvu jej kolegýň a kolegov trpezlivosť. Dôraz na predaj všetkého možného v desiatich tisícoch metroch nad zemou vraj uberá personálu čas.
Pražská pobočka Ryanairu má medzi osemdesiatkou až stovkou členov palubných posádok. V posledných mesiacoch, kedy začala spoločnosť na predaj v lietadlách údajne tlačiť, začali podľa Sophie odchádzať zamestnanci. Podľa talianskej letušky za mesiac odišlo aj tridsať až štyridsať ľudí.
Skúsenejším dochádza trpezlivosť
"Odchádzať začali hlavne tí skúsenejší," povedala LN ďalšie stevardka, dvadsaťročná Tereza, ktorá má po roku skúseností v pláne aerolínie tiež opustiť. Vadí jej nielen predaj žrebov a ďalšieho tovaru.
"Novým ľuďom ponúkajú podmienky, ktoré my nemáme. Trebárs mesačné platy vo výške, na ktorú nedosiahneme ani my skúsenejší. Vieme, že v praxi to skrátka nejde," dopĺňa Tereza. Ryanair špeciálne pre Prahu zriadil lokálne výcvikové stredisko, na čo u inzerátov na prácu členov palubného personálu láka.
Pri prechádzaní kabínou držia stevardky tu stieracie žreby, tam slúchadlá a snažia sa ich ponúkať jednému pasažierovi po druhom. Sophia má skúsenosť aj s londýnskou pobočkou aerolínií, kde bol dôraz na komerčný aspekt práce vraj ešte väčší. "Hovorili mi, že ak niekto spí, mám ho zobudiť," hovorí stevardka s tým, že niektoré kolegyne to doháňa do zúfalstva.
"Stalo sa mi, že jedna cestujúca omdlela a zviezla sa zo sedadla na zem. Poponáhľala som sa k nej s vodou. V tú ranu u nej stála kolegyna s čítačkou kariet, aby mohla žene v bezvedomí naúčtovať tri eurá za vodu. Bolo to šialené," spomína Sophia.
Došla vám šťava?
Dodáva pritom, že lietadlo nie je autobus a bezpečnosť by mala byť na prvom mieste. Podľa predpisov Ryanairu by dvadsať minút pred pristátím mali byť pasažieri pripútaní a usadení. "Občas sme však ešte desať minút pred dosadnutím v uličke s vozíkom. To jednoducho nie je bezpečné," myslí si letuška.
"Niektorí pasažieri sa vám potom smejú do tváre. Ale to chápem, to, čo robíme, je občas bizarné. Keď ma ľudia vidia, ako šaša v uličke, neberú potom vážne moje výzvy, aby sa pripútali. Niektorí to priamo odmietnu," vypovedá Sophia za prikyvovania svojej kolegyne Terezy. Vážnosti ich profesie zrejme nepomáha ani to, že ponuku powerbánk majú podľa svojich slov sprevádzať sloganom "došla vám šťava?".
Oficiálna odpoveď tlačového oddelenia divízie Ryanairu pre strednú a východnú Európu a Balkán na otázky LN de facto označila tento štýl predaja za štandardný s tým, že personál z neho má províziu.
Lenže ani spomínané desaťpercentné bonusy z predajov podľa stevardiek úplne nefungujú. "V reáli dostávame tak jedno až dve percentá," hovorí Talianka Sophia. Údajne aj preto, že podľa vedenia personál často kradne z vozíkov s jedlom.
Aby si bolo vedenie isté, že sa zamestnanci predávať skutočne snažia, umiestňujú podľa stevardiek do lietadiel nastrčených cestujúcich. Tí majú kontrolovať postupy predajov aj vzhľad letušiek.
Tie musia mať podľa Sophie vyžehlené rovné vlasy, rúž zladený s nalakovanými nechtami a za každej situácie podpätky. Takýto skrytý kontrolór si vraj jednu z jej kolegýň odfotil v balerínkach. Bola vyhodená. "Keby som poriadne nezavrela dvere lietadla, bude to kontrolórovi jedno, ide im o predaje," poznamenáva talianska letuška.
Špičková príprava, potom realita
Podľa oboch zamestnankýň je nespokojnosť medzi ich kolegami značne rozšírená. Začiatky u spoločnosti sú vraj pritom veľmi sľubné. "Ryanair má jedno z najdlhších a najkvalitnejších školení," oceňuje Sophia, podľa ktorej sa kladie najväčší dôraz na bezpečnostné opatrenia počas letu. Ako však predávať slúchadlá či stieracie žreby sa vraj počas tréningu neučí. Pre mnohých potom prichádza tvrdý stret s realitou.
Podľa skúseností Terezy a Sophie do Ryanairu prichádzajú ľudia často hneď po škole, je to ich prvé zamestnanie, a netušia tak vraj, aké sú všeobecné štandardy. "Po prvých dvoch až troch mesiacoch si uvedomíte, že musíte bojovať o každý plat aj o odvozy z letiska," tvrdí Sophia a opisuje, že raz musela centrále v Dubline vyhrážať, že nedorazí do práce, pretože kvôli neobdržanému platu nemôže prísť autobusom do práce.
Peniaze obratom dorazili. Nováčikovia, na ktorých obsadenie posádok stojí, sa vraj bojí si o výplatu povedať. V dôsledku toho tak vraj ľudia z Ryanairu odchádzajú do iných spoločností, opačným smerom vraj nikto.
"Mrzí ma to, túto prácu vážne milujem," hovorí Tereza, ktorá má v pláne do troch mesiacov od Ryanairu odísť. "Počkaj ešte na mňa. Musím tam vydržať ešte štyri mesiace, aby som tam celkovo bola rok," prosí ju počas rozhovoru pre LN Sophia. Keby totiž odišla skôr ako po 12 mesiacoch, musela by spoločnosti podľa svojich slov zaplatiť späť 700 eur.
Ako je to s predajmi u iných leteckých spoločností? České aerolinky SmartWings na otázky LN odpovedali, že okrem jedla a pitia ponúkajú tiež drobné suveníry z katalógu. Počas letu však vraj rozhodne preferujú bezpečnosť a pohodlie pasažierov. Zástupcovia ČSA na otázky LN ohľadom praxe servisu na palubách ich lietadiel neodpovedali. Kvôli nútenému predaju žrebov a dokonca aj poistenia protestovali v minulosti zamestnanci Českej pošty.