automobilky, výrobaPavol Funtál
StoryEditor

Tvrdý brexit môže mať fatálne následky, varujú nemeckí výrobcovia áut

16.01.2019, 12:32
Autor:
TASRTASR
Parlament v Londýne v utorok odmietol dohodu o podmienkach brexitu, ktorú vyrokovala s Bruselom premiérka Theresa Mayová

Nemeckí výrobcovia áut v stredu varovali pred fatálnymi dôsledkami odchodu Británie z Európskej únie (EÚ) bez dohody. Predpovedajú straty pracovných miest v Británii aj v Európe, a naliehajú na zákonodarcov, aby zdvojnásobili snahu o zabezpečenie pokračovania bezcolného obchodu.

Parlament v Londýne v utorok odmietol dohodu o podmienkach brexitu, ktorú vyrokovala s Bruselom premiérka Theresa Mayová. Spojené kráľovstvo sa tak ocitlo vo vákuu a firmám hrozí "najhorší možný scenár", teda neriadený brexit bez dohody.

​Veľká Británia bude trpieť najviac v prípade, že stratí voľný prístup na európske trhy, pretože až 80 percent vozidiel vyrobených v krajine vyváža, väčšinou do EÚ.

Ale aj Nemecku ide o veľa. V roku 2016 bola Británia najväčším samostatným exportným trhom pre nemeckých výrobcov, ktorí tam predali 800 tisíc automobilov, čo predstavovalo 20 percent ich globálneho exportu. Do Číny a USA vyvážajú nemecké firmy menej vozidiel, pretože tam majú svoje továrne.

Fatálne dôsledky

"Dôsledky odchodu bez dohody by boli fatálne," skonštatovalo nemecké združenie automobilového priemyslu VDA. "Bez riadneho a praktického riešenia pre podniky budú pracovné miesta v automobilovom priemysle, najmä na britskej strane, prvé na rade," uviedlo.

BMW, Volkswagen a Daimler, materská spoločnosť značky Mercedes-Benz, vyzvali britských politikov, aby priniesli viac jasnosti do brexitu a zabezpečili, že bezcolný obchod bude pokračovať. "Neistota nie je dobrá pre podnikanie. Musíme sa preto aj naďalej pripravovať na najhorší scenár," uviedla automobilka BMW.

Komponenty z Nemecka

Tá vyrába 60 percent vozidiel Mini v závode pri Oxforde, na juhu Anglicka, a je závislá od dodávok komponentov z nemeckých závodov. Automobilka už zlepšila svoju logistiku tak, aby zahŕňala aj možnosť leteckej nákladnej dopravy.

Clá sú veľkým problémom pre výrobcov s nižšími maržami a vysokým objemom produkcie, ako sú Toyota (má továreň v Derby) a Nissan so závodom v Sunderlande. Ale aj pre nemecký koncern Volkswagen (VW), ktorý nemá žiadnu britskú továreň a svoje vozidlá na ostrovný trh dováža.

"Výsledok hlasovania predstavuje ďalšiu neistotu a brzdí našu schopnosť plánovať dopredu. My a celý priemysel potrebujeme jasne vysvetliť povahu vzťahov medzi Britániou a EÚ. Každé ďalšie oneskorenie v prípade brexitu prináša riziko pre investície a pracovné miesta," upozornil VW.

01 - Modified: 2024-11-21 15:57:00 - Feat.: - Title: Banky by sa mali pripraviť aj na veľmi negatívne scenáre, varuje Bundesbank 02 - Modified: 2024-11-21 13:00:19 - Feat.: - Title: Merkelová bránila vstupu Ukrajiny do NATO, bála se ruskej reakcie, píše v memoároch 03 - Modified: 2024-11-21 08:23:43 - Feat.: - Title: Predaj nových áut v EÚ v októbri mierne stúpol, po troch mesiacoch aj v Nemecku 04 - Modified: 2024-11-21 08:00:00 - Feat.: - Title: Nemecko to už neutiahne. Sociálny systém kolabuje pod tlakom migrácie, nádejou sú utečenci z Ukrajiny 05 - Modified: 2024-11-20 22:38:14 - Feat.: - Title: Berlín zatvoril všetky tri iránske konzuláty v reakcii na popravu nemeckého občana
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 17:36