Tlak na výrobcov sladkých nápojov kvôli vysokému obsahu cukru v ich výrobkoch narastá a tak tohtoročná tour vianočného kamiónu Coca-Coly po Veľkej Británii bude mať o tretinu menej zastávok. Kamión, ktorého posádka rozdáva populárny nápoj zadarmo, jazdí po mestách a nákupných centrách od roku 1995.
Vianočný kamión odštartoval svoju tohtoročnú tour 9. novembra v škótskom Glasgowe. Zastaví na 24 miestach, vlani ich bolo o štrnásť viac. Aktivisti upozorňujú, že konzumácia sladených nápojov prispieva k nárastu počtu diabetikov a obéznych detí, píše Independent. Plechovka koly s objemom 330 ml obsahuje 35 gramov cukru.
Mali by sme prijímať menej cukru
Podľa spoločnosti STOB (Stop Obezite) by mal pridaný cukor (teda ten, ktorý sa nevyskytuje v potravinách prirodzene, čo je aj prípad sladených nápojov), v našej strave tvoriť maximálne desatinu z celkového energetického príjmu.
U dospelých s priemernou fyzickou aktivitou (pri príjme 8400 kJ / 2000 kcal) to robí asi 50 gramov na deň. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča dokonca ako zdraviu prospešné znížiť príjem voľných cukrov pod 5 percent z celkového príjmu energie, teda približne pod 25 gramov denne. Reálne ľudia však prijímajú ďaleko viac.
Podpora rôznych organizácií
Posádka legendárneho kamióna rozdáva zadarmo o niečo menšie plechovky. Aj tie však vadia aliancii Sustain, ktorá bojuje za lepšie jedlo a poľnohospodárstvo. Skupina v liste vyzvala nápojový gigant, aby rozdával len nápoje bez cukru.
Pod výzvu sa podpísali britské univerzity, kde sa vyučuje chirurgia, pediatria, alebo dentálna chirurgia, tiež Svetový fond pre výskum rakoviny, Kráľovská spoločnosť pre verejné zdravie, a 27 obecných zastupiteľstiev.
K listu sa pridali aj verejné protesty v niekoľkých mestách. Skupina upozornila, že v 14 z 19 zastávok v Anglicku majú deti medzi 10 a 11 rokmi v priemere nadváhu.
Coca-Cola sa bráni
Aktivisti tlačia tiež na reťazce supermarketov Asda alebo Tesco, aby kamiónu neposkytovali priestor, informovala CNN.
Šéf britskej Coca-Coly John Wood v reakcii na výzvu organizácie Sustain informoval, že 90 percent tento rok rozdaných plechoviek by malo byť bez cukru. A že deti do 12 rokov bez sprievodu rodičov žiadnu nedostanú. "Naši zákazníci vianočný kamión, ktorý jazdí pár týždňov v roku, milujú. Kým ho budú chcieť, budeme s ním jazdiť," napísal Wood vo vyhlásení.
Aj vlani vyvolala vianočná tour Coca-Coly kontroverzie, keď liberálno demokratickí radní v meste Liverpool požadovali zákaz vjazdu kamiónu. Dôvod bol rovnaký: obavy z podporovania konzumácie sladkých nápojov, ktorá prispieva k epidémii obezity.