Počet registrácií nových áut v Británii v minulom roku vzrástol o jedno percento na 1,65 milióna vozidiel. Zostal však 28,7 percenta pod úrovňou z roku 2019, teda z obdobia pred pandémiou.
Za slabým výkonom z veľkej časti stojí nedostatok polovodičov, ale aj priamy vplyv pandémie. Vyplýva to zo správy, ktorú zverejnil britský zväz výrobcov a predajcov áut SMMT. Británia je tretím najväčším automobilovým trhom v Európe.
"Pre automobilový priemysel to bol ďalší zúfalo neuspokojivý rok, pretože covid naďalej vrhá tieň na akékoľvek oživenie. Výrobcovia stále zápasia s nespočetnými problémami, predovšetkým s celosvetovým nedostatkom polovodičov, ktorý ničí dopyt," uviedol generálny riaditeľ SMMT Mike Hawes.
Zväz v októbri predpovedal, že predaj nových áut v Británii v tomto roku stúpne na 1,96 milióna. Stále však zostane pod úrovňou roku 2019, kedy sa predalo 2,3 milióna vozidiel.
Automobilový priemysel je celosvetovo jedným z najviac postihnutých problémami v dodávateľskom reťazci. V Nemecku, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, vlani klesol predaj nových áut o 10,1 percenta.
SMMT uviedol, že hlavným svetlým bodom bol rýchly rast predaja elektromobilov. Vlani bolo zaregistrovaných zhruba 190-tisíc batériových elektrických vozidiel, čo bolo viac ako v predchádzajúcich piatich rokoch dohromady.
Elektromobily sa spolu s hybridnými plug-in vozidlami, ktoré sa dobíjajú zo zásuvky, na celkovom predaji nových áut vlani podieľali 18,5 percentami. Hybridných plug-in vozidiel sa predalo 115-tisíc.
Britská vláda uviedla, že od roku 2030 zakáže predaj nových vozidiel s naftovým a benzínovým motorom. Niektoré hybridné vozidlá ale zostanú v predaji až do roku 2035, napísala agentúra Reuters.