Značky "žiadne hotovostné platby" sa stávajú čoraz bežnejšími v obchodoch a reštauráciách vo Švédsku, keďže Švédi uprednostňujú digitálne a mobilné platby.
Rýchlosť, akou hotovostné platby zanikajú, robia obavy úradom. Široká revízia legislatívy centrálnej banky, ktorá momentálne prebieha, sa zameriava na situáciu a predbežná správa sa očakáva už v lete.
"Ak dôjde k príliš rýchlemu vývoju miznutia hotovosti, môže byť ťažké udržiavať infraštruktúru na manipuláciu s hotovosťou," povedal šéf parlamentnej kontroly Mats Dillen. Odmietol uviesť ďalšie podrobnosti o typoch návrhov, ktoré by mohli byť zahrnuté do správy.
Švédsko je vo všeobecnosti považované za krajinu, ktorej patrí prvenstvo v bezhotovostnej platbe. Väčšina bankových pobočiek v krajine prestala pracovať s hotovosťou. Mnohé obchody, múzeá a reštaurácie teraz prijímajú iba platbu kartou alebo mobilné platby.
Hlavnou nevýhodou bezhotovostných platieb je, že mnohí ľudia, najmä starší, nemajú prístup k digitálnej spoločnosti.
Hotovosť na ústupe
Na obrázku nižšie je znázornená hodnota švédskych bankoviek a mincí v obehu. Tá klesla na najnižšiu úroveň od roku 1990.
V minulom roku objem hotovosti v obehu vo Švédsku klesol na najnižšiu úroveň od roku 1990 a je o viac ako 40 percent nižší ako jeho vrchol z roku 2007. Poklesy v rokoch 2016 a 2017 boli najviditeľnejšie.
Každoročný prieskum agentúry Insight Intelligence zverejnený minulý mesiac zistil, že iba 25 percent Švédov platilo v hotovosti aspoň raz týždenne v roku 2017. Pred štyrmi rokmi to bolo 63 percent. Až 36 percent opýtaných nikdy nepoužilo hotovosť alebo ju využili len raz alebo dvakrát ročne, uvádza portál bloomberg.com.
Švédsko zvažuje vlastnú digitálnu menu
V reakcii na pokles používania hotovosti centrálna banka zvažuje, či je potrebná oficiálna forma digitálnej meny, e-krona. Konečný návrh ešte nie je známi a očakáva sa až koncom budúceho roka. Hlavná myšlienka je, že e-krona bude fungovať ako doplnok k hotovosti a nemá ju úplne nahradiť.
Švédska centrálna banka Riksbank uverejnila v septembri prvú predbežnú správu s príspevkom Európskej centrálnej banky, ktorej cieľom je podporiť "otvorený dialóg" s rôznymi účastníkmi spoločnosti, ktorí môžu mať dôležité názory a pripomienky k projektu.
Eva Julinová, projektová manažérka v komentári k predbežnej správe Riksbank uviedla: "Keďže peniaze digitálnej centrálnej banky sprístupnené širokej verejnosti sú novou a pomerne nepreskúmanou oblasťou, momentálne nemáme žiadne odpovede na všetky otázky týkajúce sa budúcich platieb a úlohu e-krony v tomto budúcom svete," uvádza portál forbes.com.
Podľa predbežnej správy portálu švédskej centrálnej banky bude e-krona primárne určená na malé platby medzi zákazníkmi, spoločnosťami, či úradmi. Mala by byť dostupná 24 hodín, sedem dní v týždni a 365 dní v roku. Umožní platby v malom rozsahu v offline režime. V neposlednom rade Riksbank poskytne základné funkcie pre e-kronu a preskúma možnosti využitia existujúcej digitálnej infraštruktúry.