StoryEditor

Francúzsko odmieta prevzatie Danone Američanmi

22.07.2005, 00:00
Len pár dní po informáciách o údajnom záujme amerického potravinárskeho giganta PepsiCo prevziať francúzsku spoločnosť Danone zatrúbila do útoku francúzska vláda. Ako informujú viaceré denníky, varovala, že ikonu francúzskeho potravinárskeho priemyslu nedovolí americkej firme prevziať za žiadnu cenu.
Len pár dní po informáciách o údajnom záujme amerického potravinárskeho giganta PepsiCo prevziať francúzsku spoločnosť Danone zatrúbila do útoku francúzska vláda. Ako informujú viaceré denníky, varovala, že ikonu francúzskeho potravinárskeho priemyslu nedovolí americkej firme prevziať za žiadnu cenu.
Americký výrobca sýtených nealkoholických nápojov, rovnako ako predstavitelia Danone, popreli rokovania o prevzatí. Aj šéf Danone Franck Riboud uviedol, že zatiaľ nedostal žiadnu ponuku, no podľa The Financial Times si PepsiCo už objednala investičné banky Morgan Stanley a UBS za poradcov pre akvizíciu francúzskeho výrobcu jogurtov, balených minerálnych vôd a sušienok na svete.

Američania v Danone? Škandál!
Ihneď po informáciách o záujme firmy PepsiCo sa hodnota akcií firmy Danone prudko zvýšila, podľa BBC za dva dni o 16 percent, a s ňou aj hodnota podniku na 23 miliárd eur. Vzrástol aj jej prevádzkový zisk za 1. polrok, a to o 7 percent na 857 miliónov eur. Čistý zisk síce klesol, no príčinou bol najmä nový spôsob účtovania. Naopak, akcie americkej firmy išli podľa agentúry AP dolu. Podľa The Financial Times politiku do celého prípadu vložil predseda parlamentného výboru pre ekonomiku Patrick Ollier, ktorý varoval pred hrozbou pre francúzsku firmu tak, že sa o situáciu začal zaujímať aj minister financií. Ako povedal Ollier pre Les Echo, sesterské noviny The Financial Times, prípadné prevzatie "francúzskeho klenotu cudzincami by bolo škandalózne". Na to reagoval aj predseda vlády Dominque de Villepin, ktorý uviedol, že "vláda bude chrániť francúzske národné záujmy". Na druhej strane, minister pre malé a stredné podniky Renaud Dutreil kritizoval postoj vlády a pre agentúru Reuters vyhlásil, že vláda nemá právo zasahovať do záležitostí súkromných spoločností.

Paneurópska konkurencia
Danone, medzi ktorej najznámejšie značky patria minerálne vody Evian, jogurty Danone a sušienky značky Lu, sa takto môže takmer na 100 percent spoľahnúť na ochranu vlády pred prípadným prevzatím. Tej sa už v minulých rokoch podarilo zabrániť akvizícii firiem, ktoré považovala za strategické. V roku 2004 zabránila prevzatiu farmaceutickej firmy Aventis švajčiarskym Novartisom, ktorý predložil najvýhodnejšiu ponuku. Paríž má záujem vytvoriť v strategických sektoroch národné giganty a cez ne neskôr tzv. paneurópske spoločnosti, ktoré by dokázali konkurovať silným americkým firmám. Preto aj po zmarení akvizície Novartisom sa mu podarilo neskôr dosiahnuť kúpu Aventisu omnoho menšou firmou Sanofi-Synthélabo. Okrem farmaceutického považuje za strategický aj zbrojársky a potravinársky sektor.

Nestlé ako ochranca
Okrem ochrannej ruky vlády má Danone ďalšie páky, ako zabrániť prevzatiu. Podľa The Wall Street Journal Europe (WSJE) súčasný štatút Danone určuje, že žiadny akcionár, firma alebo osoba, nesmie mať hlasovacie práva za viac než 12 percent akcií, ak nevlastní vo firme vyše 66-percentný podiel. Firma preto podľa denníka už rokovala s niekoľkými firmami, ktoré by vystupovali ako tzv. bieli rytieri na ochranu Danone, ak by PepsiCo postúpila v prípadnej akvizícii ďalej. Tieto firmy by prevzali v Danone menšie podiely, čím by PepsiCo znemožnili kontrolu nad francúzskou spoločnosťou. V tejto súvislosti sa hovorí hlavne o švajčiarskom gigante Nestlé, ale na prekvapenie aj o ďalších amerických firmách ako Coca-Cola a Kraft. Podľa WSJE je však Coca-Cola mimo hry, pretože len nedávno unikla pokute v EÚ za porušovanie rovnováhy na trhu a súhlasila s určitým obmedzením svojich aktivít v únii.

Nechcú "bufetovú stravu"
Pri takomto rinčaní zbraní nemá podľa Financial Times nepriateľská ponuka PepsiCo veľkú šancu na úspech, na druhej strane denník tvrdí, odvolávajúc sa na zdroj blízky americkej firme, že francúzska firma je do veľkej miery závislá od aktivít v zahraničí a z francúzskeho trhu má príjmy len 22 percent.
Aj keď PepsiCo odmieta potvrdiť diskusie s Danone o akvizícii, podľa analytikov by prevzatie bolo pre Američanov strategicky výhodné, pretože by tým ideálne diverzifikovala svoje potravinárske portfólio. Danone je vo svete známa silným postavením v dvoch kľúčových rastových oblastiach potravinárskeho priemyslu - v zdravej výžive a na rastových trhoch. Príjmy PepsiCo až z 80 percent tvorí predaj v USA a získanie Danone by ju viac posunulo na zahraničné trhy. Francúzi však americké firmy príliš nemajú v láske, tie potravinárske považujú podľa agentúry AFP väčšinou iba za výrobcov "bufetovej stravy". V údajnej snahe PepsiCo o Danone vidia úsilie americkej spoločnosti zlepšiť si pozíciu výrobcu zdravej výživy v časoch, keď čoraz viac ľudí začína dbať o spôsob stravovania.
Podľa AP urobí francúzska vláda maximum na zabránenie prevzatia spoločnosti americkým gigantom. Najmä prezident Jacques Chirac si bude chcieť zlepšiť klesajúce preferencie v dôsledku stagnujúcej ekonomiky a po neúspechu Paríža v boji s Londýnom o usporiadanie LOH 2012. No podľa The Financial Times takéto ochranárske kroky biznisu nepomáhajú a, navyše, Francúzsko by mohlo už raz uznať, že tak, ako schvaľuje akvizície zahraničných firiem francúzskymi (viď nedávne prevzatie britskej Allied Domecq francúzskou Pernod Ricard), tak by malo tolerovať kúpu svojho národného výrobcu jogurtov zahraničnou spoločnosťou.

Podiel výrobkov Danone na celkových tržbách (r. 2004)
Mliečne výrobky

51 percent

Nealkoholické nápoje

25 percent

Sušienky a cereálne výrobky

22 percent

Iné potravinárske produkty

2 percentá

Zdroj: Danone, WSJE
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 02:57