Ich hlavným argumentom je, že majú potenciál úspešne konkurovať, a časom možno aj nahradiť, tradičných poskytovateľov finančných služieb – banky a poisťovne.
Fintech firmy majú za to, že banky sú zaťažené zastaranou technológiou a majú plné ruky s prispôsobovaním sa legislatíve, ktorá vznikla po finančnej kríze. Banky tak podľa nich zabúdajú vychádzať v ústrety potrebám klientov. Tie naopak tvrdia, že finančne technologické spoločnosti nemajú dôveru koncových zákazníkov, pretože sú takmer neregulované. Ich ďalšou slabou stránkou má byť aj slabá schopnosť upravovať šírku svojej ponuky, pretože používajú nevyzreté a málo otestované technológie.
Pravda zrejme leží niekde uprostred. Je preto potrebné si uvedomiť, že nejde o scenár "víťaz berie všetko". Budúcnosť finančného ekosystému spočíva v tom, že banky, aj fintech firmy, by si mali svoje konkurenčné výhody udržať a spolupracovať. A kde by k tejto zhode mohlo dôjsť?
Zamyslieť sa musíme nad tým, kde vlastne majú fintech spoločnosti a banky svoje najväčšie konkurenčné výhody. Pre fintech je jednoznačne kľúčovou výhodou využitie slobody, ktorá plynie z najmodernejších technológií slúžiacich na zvýšenie užívateľsky prívetivého komfortu klientov. Fintech spoločnosti navyše preukázali, že vedia oveľa lepšie získať informácie o zákazníkoch, vďaka čomu vedia ponúkať lepšie a rýchlejšie služby (napr. pri pôžičkách).
Banky si však tiež udržiavajú niekoľko konkurenčných výhod, a to aj napriek rastúcim problémom vyplývajúcich z požiadaviek na kapitál. Banky si dlhodobo budujú vzťahy so svojimi klientami, sú regulované, teda bezpečnejšie a veľmi dobre rozumejú globálnej finančnej infraštruktúre. To je veľmi dôležité, pretože ak niekto chce poskytovať skutočne komplexné finančné služby, musí dobre rozumieť existujúcej finančnej infraštruktúre a dokázať ju využiť a sprístupniť svojim klientom.
Mohli by sme zjednodušene povedať, že silné stránky fintech firiem predstavujú zároveň slabé stránky bánk a naopak. Šikovné spoločnosti z oboch táborov by to mohli využiť a vybudovať rozsiahly komplex poskytovania služieb.
Banky si doteraz dokázali brániť svoje zákaznícke rozhranie vďaka tomu, že kontrolovali celý hodnotový reťazec a všetky podporné technológie. Ak sa však hodnotový reťazec rozpadne a technológie sa pri jednotlivých službách začnú vyvíjať exponenciálnym tempom, táto stratégia bude zrazu príliš nákladná a neudržateľná.
Najlepším riešením pre banky preto nie je vzdať sa kontroly, ale priznať si, že rozpojenie existujúceho hodnotového reťazca je nevyhnutné. Zamerať by sa mali na to, čo vedia najlepšie, a využiť pritom výhody, ktoré im prinášajú fintech firmy. Znamená to, že banky sa budú musieť otvoriť inováciám zvonku.
Kým to urobia, mali by sa odhodlať k dvom zásadným krokom. Po prvé musia identifikovať svoje kľúčové kompetencie, čo väčšina tradičných bánk stále nevie. Zvyčajne označujú za "kľúčový" celý svoj hodnotový reťazec, a to je príliš nákladné.
Po druhé musia banky vytvoriť IT platformu, ktorá umožní integráciu s externými partnermi. Väčšina zastaraných bankových IT systémov je uzavretá a nie je pripravená na komunikáciu so zvyškom finančného ekosystému. Kompletná zmena technológií na všetkých trhoch je mimoriadne náročná na čas a peniaze. Avšak ak sa banky dokážu rozhodnúť, ktoré technológie chcú vlastniť samé a ktoré bude outsourcovať, nájdu úspornejší spôsob modernizácie.
Hneď ako banky vyriešia tieto dva hlavné problémy, môžu ísť dopredu. Môžu potom začať získavať ďalších partnerov, či už banky alebo fintech spoločností, čo by malo priniesť zníženie nákladov a zvýšenie konkurencieschopnosti. Alebo môžu vytvoriť partnerstvo so spoločnosťami v rámci iných, nekľúčových oblastí podnikania. Pre banku totiž bude dôležité napojiť sa na služby a produkty aj mimo jej kľúčovej kompetencie. Je to krok k zvýšeniu kvality služieb, lepšej konkurencieschopnosti a získavaniu nových zákazníkov.
Úspešná stratégia bánk teda nespočíva v konkurencii fintech firmám, ale v symbióze. Musia však zmeniť svoj postoj, pretože niektoré z nich ešte stále vnímajú digitalizáciu ako hrozbu a nie ako príležitosť. Rovnako, aj fintech spoločnosti musia pochopiť, že ak majú preraziť a dosiahnuť zisk, nemôžu ignorovať hlboké porozumenie finančného systému zo strany bánk. Pre oba tábory je symbióza a prispôsobenie sa otázkou prežitia.
Ako fintech sa už od svojich počiatkov definuje aj Saxo Bank. Firma vyvíja technológie, ktoré uľahčujú klientom investície na finančných trhoch. Klientsku platformu dnes celosvetovo využíva 40 tisíc priamych zákazníkov. Okrem toho prostredníctvom nej oslovuje svojich klientov viac ako sto bánk a finančných sprostredkovateľov.