Spotrebitelia neustále hľadajú spôsoby, ako ušetriť čas a uľahčiť si život. V priebehu niekoľkých minút je možné kúpiť oblečenie, objednať si jedlo alebo spraviť celotýždňový nákup potravín. Práve popularita online supermarketov narastá v globálnom meradle, a s ním aj dopyt po logistických službách.
Podľa výskumu spoločnosti Incisiv dosiahli celkové tržby z digitálneho predaja potravín v minulom roku 128 miliárd dolárov a predpokladá sa, že sa do konca roku 2023 zvýšia na 146 miliárd dolárov. Ako sa bude tento segment vyvíjať v nasledujúcich rokoch?
Čakanie vytvára najväčšiu frustráciu
Pri rozvoze potravín je špecificky dôležité zabezpečiť čo najpresnejšie doručenie, pretože produkty musia prísť čerstvé. V ideálnom prípade by zákazník mal dostať tovar pred dvere v hodinovom až dvojhodinovom časovom slote, ktorý si zvolí pri objednávke. Doručovanie v časovom rozmedzí je odpoveďou na najväčšiu frustráciu zákazníkov - čakanie.
Ak zákazník vie, že mu zásielka príde vo vopred určenom čase, môže si lepšie naplánovať svoj deň a minimalizovať nepríjemnosti spojené s čakaním na kuriéra.
Doručovanie potravín musí byť bezpečné a presné
Trend online nakupovania reflektujú aj dáta výskumnej spoločnosti Statista, podľa ktorých majú príjmy segmentu digitálnych supermarketov rásť v nasledujúcich dvoch rokoch o 18,9 percenta s tým, že najrýchlejšie sa nakupovanie potravín online rozvíja vo Veľkej Británii a vo Francúzsku. Slovensko je v tomto smere síce konzervatívnejšie, dá sa však predpokladať, že celoeurópske trendy bude reflektovať aj lokálny trh.
Na potraviny sú spotrebitelia obzvlášť citliví a vyžadujú nielen rýchlosť, ale aj vysoké hygienické štandardy a dodržiavanie prísnych hygienických protokolov, najmä ak si zakúpili tovar s obmedzenou trvanlivosťou, ako je ovocie, zelenina či mliečne výrobky. Tie zahŕňajú používanie zdravotne nezávadných obalových materiálov či udržiavanie správnej teploty.
Čoraz častejšie využívanie služieb v digitálnom priestore
Všeobecný nárast e-commerce možno pripísať dostupnosti technológií a vysokej penetrácii internetu v Európskej únii. Podľa európskeho štatistického úradu Eurostat používalo v roku 2020 internet približne 87 percent osôb vo veku 16 až 74 rokov v Európskej únii a percento nakupujúcich online sa v poslednom desaťročí neustále zvyšuje.
Keďže viac a viac ľudí je takmer nepretržite online a získava bohaté skúsenosti s technológiami, nakupovanie z mobilu či počítača sa pre mnohých spotrebiteľov stalo životaschopnejšou a pohodlnejšou možnosťou s rôznymi benefitmi, ako sú recenzie produktov či porovnávanie cien. Pre časovo vyťažených spotrebiteľov môže byť navyše nepretržitá dostupnosť produktov online dôležitým rozhodovacím faktorom.
Aj logistika dokáže byť udržateľná
Ďalší fenomén, ktorý podporuje v globálnom meradle rast online nakupovania, sú platformy ako napríklad americký Amazon či čínska Alibaba, kde spotrebitelia nájdu širokú škálu tovaru pod „jednou strechou“. Väčší objem objednávok predstavuje tlak na logistické firmy, ktoré musia naplniť rastúci dopyt a zároveň nepoľaviť zo zaužívaných štandardov. Pretože zákaznícka skúsenosť z doručenia má priamy vplyv na reputáciu e-shopu. Okrem toho spotrebitelia začínajú vnímať aj ekologickú stopu svojho online nákupu.
Celý proces doručovania sa však dá nastaviť s ohľadom na životné prostredie a minimalizovať tak jeho negatívne vplyvy. Prispieť k tomu môže aktívne zavádzanie riešení, ktorých cieľom je maximálne vyťaženie vozidiel, využívanie alternatívnych palív, pohonov či spôsobov dopravy, ako napríklad bicykle, či efektívne plánovanie trás pomocou prediktívnej analytiky.
Nové technológie majú potenciál pozitívne ovplyvniť logistické odvetvie. Ich aktívne využívanie môže viesť k zníženiu uhlíkovej stopy a zlepšeniu zákazníckej skúsenosti.
Komentár CEO spoločnosti DODO pre Slovensko a Česko Iva Velíška.