Európski výrobcovia a dodávatelia automobilov zaznamenali v strede obchodného týždňa rast v dôsledku správy o tom, že Renault a Fiat Chrysler by mohli obnoviť rokovania o fúzii.
Navrhovaná fúzia vo výške 33 miliárd eur stroskotala v júni po tom, čo sa francúzska vláda ako vlastník 15 percent podielu v spoločnosti Renault rozhodla zablokovať hlasovanie o dohode.
Fiat Chrysler a Renault prvýkrát oznámili plány o zlúčení firiem v máji, keď sa snažili vytvoriť tretieho najväčšieho výrobcu automobilov za automobilkami Volkswagen a Toyota.
Tento krok, ktorý by bezpochyby pretvoril globálny automobilový priemysel, nakoniec stroskotal len 10 dní od začatia rokovaní po zásahu francúzskej vlády.
Vo všeobecnosti má európsky automobilový priemysel má za sebou veľmi ťažké obdobie, keďže je priamo zasiahnutý vplyvom globálneho spomalenia aj geopolitickým napätím.
Predaj automobilov zaznamenal prepad v dôsledku škandálu dieselgate a následnom sprísňovaní emisných regulácií s odklonom od naftových motorov. Celú situáciu ešte zhoršila neistota okolo brexitu, ktorého finálna podoba stále nie je známa a stupňovanie obchodnej vojny medzi USA a Čínou.
Fúzia Fiat Chrysler-Renault by spoločnostiam umožnila zdieľať náklady na vývoj a výskum elektromobilov, autonómnych vozidiel a mnoho ďalších technologických vylepšení.
Aktuálne špekulácie o obnovení rokovaní viedli k tomu, že cena akcií taliansko-americkej spoločnosti vzrástla o 3,8 percenta, zatiaľ čo Renault si pripísal až 5 percent. Rast ceny akcií po správe zaznamenali aj dodávatelia automobilových dielov, pričom výrobca pneumatík Pirelli si pripísal 4,6 percenta a francúzsky dodávateľ dielov pre automobilky Faurecia vzrástla o 3,4 percenta.
Partnerstvá medzi hlavnými aktérmi v tomto odvetví majú rozhodne potenciál zmierniť problémy sektor a znížiť náklady. Ak by táto fúzia bola úspešná, mohla by inšpirovať ďalších veľkých hráčov, aby nasledovali tento vzor.
A, naopak, ak dohoda opäť padne, môžeme byť svedkami plošného poklesu akcií automobiliek a ich dodávateľov a posilnenia celkového klesajúceho trendu automobilového priemyslu. Aj v tomto prípade takpovediac všetko závisí od rozhodnutia francúzskej vlády.
Komentár hlavného analytika CFD World Martina Krištoffa