Prísť do reštaurácie, objednať si jedlo, odfotiť si ho a uverejniť na sociálnych sieťach. Pokrm nedojesť a zvyšky vyhodiť. Aj tak vyzerajú všedné dni britskej mládeže, píše server The Guardian.
Čo bolo pre povojnovú generáciu, ktorá žila ďaleko skromnejším životom a jedlo si vážila, luxusom, je dnes vo Veľkej Británii bežné: plytvanie jedlom. Odhaduje sa, že v Británii je ročne vyhodených 15 miliónov ton jedla, siedmimi miliónmi "prispejú" domácnosti.
Vyhodené miliardy
Maloobchodná cena vyhodeného jedla je viac ako 7 miliárd libier, čo je v prepočte zhruba 8,2 miliardy eur.
Prieskum na vzorke 5 050 zákazníkov ukázal, že starší ľudia plytvajú jedlom menej ako tí mladší: takmer 40 percent z nich uviedlo, že nikdy neplytvalo jedlom. Mladšia generácia k jedlu neprechováva taký rešpekt a 17 percent odpýtaných (mladších ako 35 rokov) nikdy neplytvalo jedlom.
Nárast blahobytu
Mladší dávajú prednosť heslu "žijem, aby som jedol," čo znamená, že jedlo je pre nich skôr potešením ako nutnosťou. Je tiež pravdepodobnejšie, že mladí ľudia dajú prednosť netypickým receptom, aby si výsledný pokrm odfotili a pridali na Instagram či Facebook.
Nárast takýchto tendencií súvisí s rastom blahobytu (a dostatkom jedla), s ktorým sa stretli obyvatelia západnej Európy po druhej svetovej vojne.
Výskum tiež ukázal, že mladší ľudia majú menej kulinárskych skúseností a pätina z nich sa priznala k tomu, že jedlo vyhadzujú po tom, ako spravia veľký nákup.
Hladomor zúri vo svete
Na svete je pritom mnoho oblastí, kde aj dnes ľudia umierajú od hladu: Jemen, Severná Kórea, Nigéria a iné časti Afriky či Ázie.
Svetový potravinový program je organizácia OSN, ktorá sa zaoberá potravinovou bezpečnosťou. Odhaduje, že na svete trpí nedostatkom jedla takmer 800 miliónov ľudí, najviac z nich v Ázii.
Hladní školáci
Svetový potravinový program ďalej uvádza, že 66 miliónov detí v školskom veku chodí do školy hladných. Program vypočítal, že na zasýtenie všetkých týchto detí je potrebných 3,2 miliardy dolárov, v prepočte ani nie tri miliardy eur.
Len hodnota jedla, ktoré sa vyhodí v Británii, prevýši túto sumu viac ako dvakrát.
Výskum je časťou stratégie obchodného reťazca Sainsbury´s s názvom "míňaj menej, ušetri viac." Očakávajú sa výsledky ročného testovania v malom anglickom mestečku Swadlincote, ktoré bolo vybrané na testovanie zredukovania plytvania jedlom.