Nemecká automobilka Volkswagen sa dohodla s predajcami v USA na odškodnom za ich straty spojené s emisnou aférou firmy. Uviedli to agentúry Reuters, AP a DPA, ktoré sa odvolali na dva zdroje blízke rokovaniam. Podľa týchto informácií firma vynaloží na kompenzácie pre približne 650 predajcov viac než miliardu dolárov.
Spoločnosť a právny zástupca predajcov Volkswagenu oznámili predbežnú dohodu na súde v meste San Francisco, výšku odškodného však neuverejnili. Podľa zdrojov by ale kompenzácie mali dosiahnuť vyše 1,2 miliardy dolárov (1,06 miliardy eur).
Miliardové pokuty
Spolu s dohodou z júna o kompenzáciách pre spotrebiteľov je Volkswagen pripravený vyplatiť v USA na odškodnom za emisný škandál celkovo 16,5 miliardy dolárov (14,61 miliardy eur), napriek tomu ale firma ešte nie je za vodou. Automobilka stále čelí možným miliardovým pokutám za porušenie zákonov o ochrane ovzdušia, ako aj vysokým nákladom spojeným s odkúpením naftových vozidiel s 3-litrovým motorom.
Sudca Charles Breyer, ktorý rieši kauzu Volkswagen, firme najnovšie nariadil, aby čo najskôr prišla s riešením problému vozidiel s 3-litrovým motorom, ktorých sa dotkol emisný škandál Volkswagenu. Dohoda z júna sa totiž týka len áut s 2-litrovým motorom.
Autá môžu opraviť
Breyer žiada, aby firma urýchlene rozhodla, či plánuje okolo 85-tisíc áut s 3-litrovým motorom opraviť, alebo ich bude odkupovať späť, prípadne využije obe možnosti. Vyzval firmu a federálne regulačné úrady, aby v tejto veci začali rokovania, pričom riešenie by mala firma predložiť do konca októbra. Ďalšie vypočutie o tom, ako obe strany v rokovaniach pokročili, stanovil na 3. novembra.
V prípade, že tieto autá bude VW odkupovať, môže to firmu stáť niekoľko miliárd dolárov. Právny zástupca VW Robert Giuffra však uviedol, že podľa neho by spoločnosť mala byť schopná vozidlá opraviť.
Emisný škandál VW vypukol v septembri minulého roka, keď americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) oznámila, že firma nainštalovala do veľkého počtu dieselových vozidiel softvér, ktorý počas emisných testov umožňuje maskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. VW neskôr priznal, že po svete jazdí okolo 11 miliónov áut s takýmto softvérom, z toho väčšina v Európe.