V nedeľu večer odvysielajú americké televízne stanice sériu najdrahších reklamných spotov. Cena za 30 sekúnd o prestávke finále ligy amerického futbalu opäť prekonala rekordy. Pozrite sa, čím chcú výrobcovia zákazníkov nalákať.
Ide ešte vôbec o šport, alebo len nekonečnú reklamu? Táto otázka padá v súvislosti s veľkými športovými udalosťami tak často, že sa z nej už stalo otrepané klišé. Pochybnosť, či hra len zbytočne nenarúša propagáciu produktov, však nie je viac na mieste asi nikde inde než pri Super Bowlu - finále severoamerickej futbalovej ligy.
Zatiaľ čo väčšina Európanov má len matné povedomie o pravidlách amerického futbalu a nedeľný večer ich tak necháva úplne pokojnými, v USA udalosť k televíznym obrazovkám spoľahlivo priláka milióny divákov. A s nimi aj reklamných stratégov najväčších svetových spoločností.
Ceny reklamy tak tento rok opäť dosiahli rekord. 30- sekundový spot stojí 4,5 milióna dolárov. To je o 300 tisíc dolárov viac ako vlani. Ako upozornil nemecký server Die Welt, pri prvom finále v roku 1967 stálo tridsať sekúnd 275 tisíc. Mať reklamu v prestávke počas zápasu sa pre firmy stalo otázkou prestíže, ktorú sú ochotné draho zaplatiť.
Mercedes sa tento rok inšpiroval známou bájkou o korytnačke a zajacovi:
Pepsi stavila na roztomilé zvieratká. Nasledujúce video sa však počas samotnej prestávky neobjaví. Ide o sériu reklám, ktorými výrobca nápojov láka na Super Bowl:
Nie vždy však stávka na roztomilé zvieratká oplatí. Server denníka Der Spiegel upozornil, že spoločnosť GoDaddy musela tento rok chystaný spot so šteňaťom stiahnuť. Príbeh psa, ktorý vyskočí z idúceho auta a po náročnej ceste sa vráti na rodnú farmu, na čo ho jej majiteľka obratom odošle v balíku späť novým pánom, pripadal ľuďom necitlivý a propagujúci masový obchod so zvieratami v nevyhovujúcich podmienkach.
Výrobca piva Bud Light radšej stavil na legendárnu počítačovú hru Pac-Man v reálnom svete:
V roku 1994 si ešte veľa ľudí nedokázalo predstaviť, čo to znamená internet. BMW do svojej reklamy umiestnil pár, ktorý sa pred viac ako dvadsiatimi rokmi čudoval nad znamienkom @ a tento rok sa rovnako čudujú novému modelu vozidla:
Ťažko povedať, či sa tohtoročným ročníkom budú cítiť utvrdení vo svojich názoroch tí z reklamných kreatívcov, ktorí zastávajú názor, že "sex predáva", alebo skôr ich odporcovia, podľa ktorých nahota len parazituje na značke, ktorú by si vlastne mal divák zapamätať. Z reakcií na sociálnych sieťach aj v zahraničných médiách však zatiaľ vyplýva, že víťazom tohtoročného Super Bowl je reklama na prírodný burger: