Prezident združenia Česmad Pavol Piešťanský. FOTO: HN/Peter Mayer
StoryEditor

Šéf Česmadu pre HN: Najväčší benefit bude mať SkyToll. Všetci sú zvyknutí mať ich jednotky v kamióne

15.03.2024, 19:12

V rozhovore s prezidentom združenia Česmad Pavlom Piešťanským sa dozviete:

  • Čo bude znamenať príchod dodávateľov európskeho elektronického mýta na slovenský trh pre kamionistov. 
  • Čo žiadajú od štátu na oplátku za to, aby sa prihlásili k týmto dodávateľom. 
  • Prečo bude mať SkyToll naďalej dobré postavenie na trhu.
  • Ako sa vyvíja situácia s blokádami na ukrajinských hraniciach.
  • Kedy sa aj na Slovensku zavedie nová ekologická daň pre kamióny a aká bude jej predpokladaná výška. 

Pätnásteho marca nastala pre dopravcov na Slovensku veľká zmena. Okrem SkyTollu, ktorý bol doteraz jediným poskytovateľom mýtnych jednotiek, si budete môcť tieto „krabičky“ zadovážiť aj od ďalších štyroch prevádzkovateľov. Čo to presne znamená pre dopravcov?

Z pohľadu dopravcu, ktorý jazdí v medzinárodnej doprave, je to veľmi jednoduché. Väčšina z nás má tieto jednotky už teraz. Tie sa len aktualizujú a môžeme ich používať ďalej, už aj s opciou pre Slovensko. Zároveň platí, že máme nejaké dohody, ktoré sme urobili s predchádzajúcimi ministrami dopravy – Andrejom Doležalom a Pavlom Lančaričom. Úspora z EETS by sa na základe toho mala pretaviť do nižšej dane z motorových vozidiel pre dopravcov. Je to vec, ktorú chceme mať už pri prechode vyriešenú. 

image

Posledný kus diaľnice z Bratislavy do Košíc dostal výnimku. No medzi Turanmi a Hubovou sa črtá odškodnenie

O aké položky ide?

Úspora pre štát by mala byť niekde na úrovni 60 miliónov eur ročne. Úľava na dani pre dopravcov, ktorú sme navrhli, je na úrovni 40 miliónov eur. Niečo by tak zostalo aj štátu a zároveň aj dopravcovia by mali motiváciu prejsť do tohto mýtneho systému. 

V akom štádiu sú rokovania?

Ministerstvo financií od nás podklady má. Rokovali sme aj s pánom ministrom aj s oboma štátnymi tajomníkmi asi pred mesiacom. Čakáme na ďalší termín. Vedia, že budeme dopravcom odporúčať, aby neprešli do EETS skôr, ako bude táto dohoda potvrdená.

Zároveň sa treba pozrieť na to, či štát reálne ušetrí. Stále nemáme vyhodnotenú tretiu súťaž na mýto a nevieme, ako dlho bude potrebné prevádzkovať starý systém v podmienkach, ako je teraz nastavený. 

Štát dostal na domácu úlohu v ďalších rokoch šetriť. Vidíte teda dohodu na takejto úľave ako schodné riešenie alebo sa skôr rysuje nejaký kompromis?

Kto je Pavol Piešťanský

V roku 2021 bol zvolený za prezidenta združenia Česmad. Od roku 2022 je zároveň viceprezidentom v Republikovej únii zamestnávateľov.Už 14 rokov riadi dopravnú firmu Yellow Express. Ako manažér pôsobil aj v spoločnosti Coca-Cola HBC Slovenská republika a vo firme Würth International Trading.

V diskusii so štátom riešime päť bodov. Chceme motivovať dopravcov, aby zostali na Slovensku a podnikali tu. Nie je to len o EETS. Máme za rohom vojnu a zmluvu s Ukrajinou, ktorá dovoľuje ukrajinským dopravcom vykonávať bilaterálne prepravy z a do EÚ bez povoleniek. 

Na jednej strane máme na Slovensku určité množstvo našich kamiónov, ktoré chceme využiť a chceme zdaňovať zamestnancov a vozidlá v rámci Slovenska, na druhej strane k nám prichádza veľká nekontrolovaná konkurencia, ktorá je výrazne lacnejšia. Z tohto pohľadu sa nám kumulujú problémy. Nehovoríme len o dani z motorových vozidiel, ale chceme zlepšiť podmienky vodičom aj tým, že im zvýšime čistú mzdu. 

Ak by vám štát pri EETS v požiadavkách neustúpil, čo sa stane?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 82% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-02-21 16:36:36 - Feat.: 1 - Title: Na Slovensku bude veľký protest, cesty ochromia tisícky farmárov. Ktorým úsekom by ste sa mali vyhnúť? (+mapa) 02 - Modified: 2024-02-02 17:55:01 - Feat.: 1 - Title: Český TollNet a slovenský Skytoll uspeli v tendri na elektronické mýto v Chorvátsku 03 - Modified: 2024-02-09 12:40:55 - Feat.: 1 - Title: Na budúci rok má dostať sever dve diaľnice. Na jednej je nízke tempo aj nálada, varuje pre HN minister Ráž
01 - Modified: 2024-10-10 09:00:00 - Feat.: - Title: Podnikatelia za prevod zaplatia aj 40 eur a biznis sťažia i vyššie dane. Tu je sumár opatrení 02 - Modified: 2024-10-07 22:00:00 - Feat.: - Title: Dôležité opatrenie koalícia pre nezhody odložila na ďalšiu schôdzu, v hre je 100 miliónov 03 - Modified: 2024-08-22 12:34:13 - Feat.: - Title: Zmeny cien mýta vychádzajú z európskej smernice. Jej zavedenie je povinné, reaguje rezort dopravy na Danka 04 - Modified: 2024-08-21 10:46:48 - Feat.: - Title: Vláda schválila zmeny v systéme výberu mýta, kamióny budú platiť za emisie oxidu uhličitého 05 - Modified: 2024-08-15 12:38:53 - Feat.: - Title: Výber mýta na diaľniciach a cestách prvej triedy dosiahol v júli viac ako 20-tisíc miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. november 2024 04:39