Starosta bratislavskej Petržalky Ján Hrčka považuje za problém, ak hlavné mesto nevie garantovať termín ukončenia projektu električkovej trate, s čím súvisí aj termín spustenia električky do prevádzky.
Uviedol to pre TASR a zároveň poukázal, že ide o najväčšiu investíciu v histórii Bratislavy za približne sto miliónov eur. Nepozdáva sa mu ani, že práce na stavbe stoja podľa vlastných zistení mestskej časti už mesiac.
Najväčšia investícia v histórii Bratislavy
"Termíny ukončenia projektu električkovej trate komunikované hlavným mestom sú od začiatku prehnane optimistické. A nesedia s tým, čo vidím reálne v teréne a čo mi jednoduché prepočty ukazujú," skonštatoval Hrčka.
Ak nastali komplikácie, chce poznať, čo sa stalo a ako mesto problém rieši. Pripomína, že projekt prináša obyvateľom a návštevníkom mestskej časti aj viaceré dopravné obmedzenia a "z Petržalky je jedno veľké stavenisko".
Keďže pravidelné zverejňovanie informácií o počte strojov a ľudí pracujúcich na predĺžení trate by bolo podľa magistrátu pre hlavné mesto časovo náročné, mestská časť na to zamestnala jedného pracovníka, ktorý situáciu denne eviduje.
"Údaje z posledných kontrol hovoria o tom, že stavba už mesiac stojí. Rozumiem, že boli sviatky, ale mesiac je dlhá doba," odkazuje Hrčka s tým, že vyvíjať tlak i hľadať alternatívne riešenia musí v prvom rade hlavné mesto ako zhotoviteľ a poberateľ nenávratného finančného príspevku.
Termín dokončenia neznámy
Magistrát pre TASR tento týždeň uviedol, že v súčasnosti nevie garantovať konkrétny termín dokončenia električkovej trate v Petržalke, v úseku Janíkov dvor - Jungmannova. Najmä po skúsenostiach a udalostiach z minulosti, ktoré mali zásadný dosah na realizáciu projektu.
Tvrdí však, že robí všetko pre to, aby bola hotová čo najskôr. Spomalenie, miestami utlmenie stavených prác na niektorých úsekoch v posledných týždňoch odôvodňuje aj poveternostnými podmienkami, keďže nie všetky práce sa vzhľadom na technologický postup dajú vykonávať v daždi či v mraze.
S výstavbou trate za vyše 70 miliónov eur bez DPH začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones). Podľa harmonogramu prác má byť trať vybudovaná do konca septembra 2024. Hrčka či šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler v uplynulých mesiacoch vyhlásili, že to podľa nich bude až v roku 2025.