Predseda vlády Eduard Heger sa v stredu stretol s prezidentom Zväzu automobilového priemyslu Alexandrom Matušekom. Hovorili spolu o plánovanom rozhodnutí ukončiť výrobu benzínových a naftových motorov po roku 2035, s ktorým súhlasilo aj Slovensko. "Ako krajina, ktorá je silne naviazaná na automobilový priemysel, máme záujem udržať konkurencieschopnosť našich závodov aj v ekologickej ére automobilového priemyslu," povedal predseda vlády SR Eduard Heger. Dôkazom je aj očakávaný príchod automobilky Volvo, ktorá vo svojom závode v Košiciach bude vyrábať výlučne elektromobily.
K záväzkom zelenej dohody sa plne hlásia aj predstavitelia automobilového priemyslu na Slovensku, ktorí s prechodom na elektromobilitu počítajú a automobilky sú naň pripravené.
Výrobcovia automobilov podporujú kontinuálne znižovanie emisií tvorených dopravou a na tento účel využívajú aj svoje výskumno-vývojové kapacity. Okrem toho, ako uviedol prezident ZAP, ukončenie výroby benzínových a naftových motorov po roku 2035 neznamená zákaz používania áut so spaľovacími motormi. Takéto autá budú môcť aj naďalej jazdiť, pokiaľ budú spĺňať potrebné parametre.
Podľa predstaviteľov ZAP komplikácie spôsobuje skôr návrh novej emisnej normy EURO 7, ktorá by mala byť zavedená už v júli 2025, čo považujú za nerealizovateľný termín. Slovenská republika zdieľa výhrady predstaviteľov ZAP a koordinuje sa s ostatnými automobilovými členskými štátmi.
Premiér Eduard Heger prisľúbil, že o problematike normy EURO 7 bude s partnermi hovoriť aj na samite Európskej rady, ktorý sa začne vo štvrtok 23. marca v Bruseli. "Na zdravom životnom prostredí a budúcnosti našej planéty záleží každému jednému z nás. Na tento účel by sme však mali prijímať také opatrenia, ktoré sú racionálne a účinné," povedal Eduard Heger.