Školské reformy z plánu obnovy meškajú a hrozí, že sa nestihnú prijať. Podľa analytikov z Centra vzdelávacích analýz hrozí, že rezort školstva premrhá šancu na zlepšenie materských škôl. Uviedli to na svojom webe v reakcii na nedávno predloženú legislatívu z dielne ministerstva školstva, ktorá sa týka práve zmien v materských školách.
Prvou významnou zmenou je, že všetky deti od troch rokov by mali mať právny nárok na miesto v materskej škole. "V praxi by to malo vyzerať tak, že rodičia prihlásia svoje dieťa do spádovej škôlky a tá musí dieťa prijať. Ak v škôlke nebude miesto, nastupuje obec, ktorá by mala urobiť všetko pre to, aby miesto našla v inej svojej škôlke. Ak sa nepodarí ani to, rodičia budú musieť dieťa prihlásiť do inej štátnej škôlky, ktorú majú najbližšie," vysvetlili analytici. V prípade, že bude takýchto detí v obci najmenej desať, obec bude musieť zriadiť novú triedu alebo sa dohodnúť s inou štátnou škôlkou, že deti prijme. Ministerstvo však už podľa CVA nehovorí, čo robiť v prípade, ak je najbližšia škôlka príliš ďaleko, alebo ak ani tam nie je voľné miesto. A to je problém, tvrdia analytici.
Druhá plánovaná zmena sa týka financovania materských škôl. Podľa plánu obnovy materské školy mali prejsť na financovanie, aké funguje pri základných a stredných školách. "Škôlky by zo štátneho rozpočtu dostávali príspevok podľa počtu detí, ktoré ich navštevujú (takzvané normatívne financovanie). Ministerstvo školstva však napokon touto cestou ísť neplánuje. Namiesto toho, aby zaviedlo osvedčený model financovania prostredníctvom normatívu, plánuje vytvárať nátlak na obce, aby škôlkam poskytovali všetky peniaze, ktoré na ne dostali," tvrdí CVA.
Ďalšou zmenou malo byť zvýšenie minimálnej kvalifikácie učiteľov v materských školách. Údaje ukazujú, že Slovensko je jednou z mála európskych krajín, v ktorých sa na výkon tohto povolania požaduje najmenej stredoškolské vzdelanie. Preto plán obnovy prišiel s tým, aby učitelia v materských školách mali minimálne bakalárske vzdelanie. "Ani v tomto prípade však ministerstvo školstva nehodlá naplniť pôvodnú predstavu. Podľa ministerského návrhu sa minimálne kvalifikačné požiadavky na učiteľov v materských školách meniť nemajú. Bude stačiť, ak učitelia povinne absolvujú inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predškolského vzdelávania. Inovačné vzdelávanie však nemôže ani zďaleka nahradiť bakalárske štúdium," vysvetlili analytici.
To, s čím ministerstvo školstva prišlo, sa podľa CVA výrazne odkláňa od zámerov reformy z plánu obnovy. "Pritom plán obnovy ponúka unikátnu a neopakovateľnú príležitosť, aby sa dlho odkladané riešenia konečne zaviedli do života. Zatiaľ hrozí, že ministerstvo školstva túto šancu premrhá," uzavreli z CVA.