Na prevádzkovaní mýta Slovensko už desať rokov prerába. Na základe zmluvy so spoločnosťou Skytoll prišli naše diaľnice o významnú sumu financií. Súkromníkovi sme za toto obdobie totiž zaplatili zhruba 860 miliónov eur, čo je približne polovica celého balíka peňazí vyzbieraného od dopravcov.
Tento nevýhodný stav mal zmeniť nový systém. Tri mesiace pred koncom zmluvy so súčasným výbercom mýta však štát nemá v rukách prakticky nič. Prvý tender totiž diaľničiari znovu vyhodnocujú. Súťaž na ten druhý, ktorý má zabezpečiť zariadenia na evidenciu mýtnych poplatkov do vozidiel, už prebiehala, avšak neúspešne. Podmienky totiž podľa Úradu pre verejné obstarávanie mali zvýhodňovať práve Skytoll.
Teraz sa tak má vyhlásiť od piky. Namiesto štvrť miliardy však bude po novom predpokladaná hodnota „len“ 49 miliónov eur. Tretí komponent, teda vymáhanie mýta, chcú kúpiť od Skytollu, aj tu však zatiaľ k dohode nedošlo a rokovania naďalej prebiehajú.
Ako žolíka si diaľničiari nechali európsky systém. Znamená to, že u nás svoje palubné zariadenia kamionistov, ktoré fungujú vo viacerých krajinách Únie, môžu prevádzkovať súkromníci. Aj tento systém však plánujú správcovia autostrád spustiť na poslednú chvíľu v decembri, pričom o tomto kroku uvažovali ešte v apríli. Jednotky od Skytollu tak zostávajú v prevádzke do konca budúceho roka.
Zostáva vám 73% na dočítanie.