Výrobcovia nám avizujú zavedenie prídelového systému, hovorí Moravčík. FOTO: Spoločnosť Agrall
StoryEditor

Predajca agrostrojov: Chýbajú diely a vznikajú bizarné prípady. Kým pravá strana kombajnu dôjde, ľavá už nie

10.07.2022, 00:00

V rozhovore s Jaroslavom Moravčíkom, šéfom spoločnosti Agrall, sa dozviete:

  • ako nedostatok čipov ovplyvňuje predajcu agromašín známych zahraničných značiek,
  • že čipová kríza nie je jediné, kde sa výroba poľnohospodárskych strojov komplikuje,
  • koľko kombajnov predajú počas bežného roka a koľko teraz, keď sa termín dodávok odkladá,
  • ako ovplyvnilo biznis s agrotechnikou zastavenie továrne Claasu v ruskom Krasnodare.

Podobne ako automobilový priemysel aj poľnohospodársku techniku trápi nedostatok polovodičov, čo pre HN potvrdili poľnohospodári aj výrobcovia. Ako ovplyvňuje čipová kríza firmu Agrall?

Fungujeme ako zástupca dvoch väčších spoločností – nemeckého výrobcu agromašín Claas a švédskej firmy Väderstad, ktorá ponúka techniku na spracovanie pôdy a sejačky. Máme teda dosť veľké starosti s dodávkami nových strojov. Hoci sa domnievam, že už nejde iba o čipový problém, ale komplikácie sú so všetkým. V tomto roku nám Claas obmedzil dodávku techniky, pričom najmarkantnejšie je to pri kombajnoch. V nich nechýbajú iba polovodiče, ale aj hadice, rúrky, kovové súčiastky či ventilové bloky. Z dvadsiatich objednaných sme tak do tohto momentu dostali iba sedem. Žatva beží naplno, avšak tento týždeň dostaneme možno iba ďalšie dva. A zvyšok počas tohto obdobia už nie.

Môžu byť chýbajúce polovodiče ešte väčší problém ako pri autách – minimálne z hľadiska náročnosti technológie?

Neviem to úplne posúdiť. Bojím sa však toho, že poľnohospodárske stroje sa nachádzajú niekde na konci radu zákazníkov čakajúcich na čipy. Pre tých dodávateľov nie je agrovýroba natoľko zaujímavá. Predsa len počtom kusov sa nedokážu vyrovnať automobilovému či hernému priemyslu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 81% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-07-06 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Zober celý kamión, alebo nič. Pivovarom chýbajú plechovky, musia ich hľadať v Ázii 02 - Modified: 2022-06-22 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Potrebujete kombajn či traktor? V najlepšom prípade počkáte dlhé mesiace, v najhoršom vám nepredajú nič 03 - Modified: 2022-07-09 17:27:53 - Feat.: 1 - Title: Volvo pri Košiciach bude stáť štát oproti nitrianskemu Jaguaru vyše dvojnásobok 04 - Modified: 2022-07-05 09:13:08 - Feat.: 1 - Title: Volvo ťahá do Košíc odídencov z Tesly. Strategická investícia môže zamestnať ďalšie tisícky ľudí
01 - Modified: 2023-01-08 23:00:53 - Feat.: - Title: Predajcovia áut vidia svetlo na konci tunela, Slovensko však môže znova pocítiť pandémiu z Číny 02 - Modified: 2022-12-25 14:06:55 - Feat.: - Title: Čo čaká automobilový priemysel v roku 2023? Stále budú chýbať čipy a zelený tlak Bruselu 03 - Modified: 2022-12-01 13:58:45 - Feat.: - Title: Lada hromadí tisícky nedokončených áut na parkoviskách. Ničia ich sankcie i počasie 04 - Modified: 2022-10-04 05:42:48 - Feat.: - Title: Tisíce ľudí ostali doma. Trnavský Stellantis a časť Volkswagenu stoja 05 - Modified: 2022-08-09 12:04:08 - Feat.: - Title: Micron do roku 2030 investuje v USA 39,2 miliardy eur do zvýšenia výrobných kapacít
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 20:17