Štátny vlakový dopravca má odvážne plány. Do roku 2030 chce stlačiť čas jazdy z hlavného mesta do Košíc pod tri hodiny. Aspoň to sľubuje vo svojej novej stratégii.
Cestujúci by teda mali sedieť vo vlakoch o dve hodiny kratšie, než je to teraz.
Rýchla jazda bude možná vďaka zvýšeniu traťovej rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu.
Celý projekt má však háčik – peniaze. Rezort dopravy a dva štátne železničné podniky sa nevedia zjednotiť, či je rýchlosť 160, na ktorú sa už prerába trať po Žilinu, v poriadku aj pre zvyšok koľajníc – až po Košice. „V dnešnom stave projektov to nie je reálne, keďže finančná návratnosť tohto projektu nevyšla,“ povedal totiž šéf Železníc Slovenskej republiky Martin Erdössy s tým, že od Spišskej Novej Vsi na východ bude rýchlosťnižšia.
Rezort dopravy to nepriznáva. „Technické riešenie sa nájde, je to otázka peňazí,“ tvrdí minister Árpád Érsek. Isté je zatiaľ jedno. Kratšia cesta bude medzi Bratislavou a Žilinou. Skráti sanahodinu a pätnásť minút – o tri roky.
Štátny dopravca chce až 700 miliónov eur investovať do regionálnych vlakov. Druhým dôležitým mestom po Nitre je v ich výhľade Prešov. Železnice chcú odtiaľ vybudovať aj druhú koľaj na trati do Košíc. To by vyriešilo napojenie Prešova na hlavný slovenský koridor a celkovo aj migráciu obyvateľstva, ktoré cestuje za prácou a do školy.
Cieľov však má štátny dopravca priveľa a je otázne, nakoľko sa zhodne s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky, ktoré spravujú koľajnice a infraštruktúru. Nápady dopravcu označil šéf Železníc slovenskej republiky Martin Erdössy zatiaľ skôr za „želania“ ako reálne plány. „Najväčšia priorita je teraz pre nás dostať sa do roku 2020 do Žiliny 160-kou,“ dodal.
Minister dopravy Árpád Érsek je optimistickejší. „Do roku 2023 máme možnosť využiť 1,4 miliardy z európskych financií, ktoré môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc,“ zhrnul rozpočet na zmeny minister. Ako dodal, je na dopravcovi a prevádzkovateľovi dráh, ako si balík podelia.