HN/Drahomír Piok
StoryEditor

Škoda spôsobila konflikt vo Volkswagene. Je príliš lacná, sťažuje sa Seat

18.09.2016, 11:57
Porovnateľné vozidlá v rámci koncernu majú rozdielne ceny. A to vadí Seatu, ktorý je drahší.

Príliš lacný. Tak vraj zástupcovia jednotlivých závodov koncernu Volkswagen zhodnotili cenu nového modelu Kodiaq firmy Škoda Auto. Hoci firma oficiálne cenu modelu ešte nezverejnila, jej úspech vadí predovšetkým španielskemu Seatu, ktorý sa sťažuje aj na ceny iných modelov škodoviek.

"Vyvíjaný bol tlak na premyslenie cenovej schémy, kedy sú niektoré značky až príliš lacné. Kritizovaná bola napríklad cenová politika modelu Kodiaq, ktorý je podľa niektorých hlasov nastavený cenovo príliš nízko. To môže ohrozovať niektoré koncernové značky," napísal denník Škodovácký odborár.

Škoda Auto ceny svojho nového SUV oficiálne neoznámila, v rámci koncernu je však už známa a zjavne sa nie všetkým páči. Rovnako ako to, že význam mladoboleslavskej automobilky v koncerne Volkswagen rastie.

Najmä španielskemu Seatu je úspech nepríjemný, pretože si obe značky čiastočne konkurujú.

Podľa informácií MF DNES sa Seat sťažoval aj na ceny iných modelov škodoviek: pri cenovom porovnaní obdobných modelov totiž vychádza na väčšine hlavných trhov vrátane španielskeho ako lacnejšia Škoda.

Škoda Auto nechce vnútroskupinové spory komentovať. "Ceny nového modelu Škoda Kodiaq zverejníme počas nadchádzajúceho parížskeho autosalónu. Dovtedy necháme diskusie na túto tému bez komentára," vyhlásil hovorca Jozef Baláž.

Škoda nestíha, Seat prepúšťa
Seat má viac dôvodov na Škodu "žiarliť". Už dva modely z ponuky španielskej značky sa totiž vyrábajú v českých závodoch. Okrem sedanu Toledo príbuzného so Škodou Rapid tiež nové SUV Ateca.

A tak zatiaľ čo závody Seatu riešia prepúšťanie ďalších ľudí kvôli malému vyťaženiu, v Kvasinách vyrábajúcich model Ateca riešia, ako zohnať ľudí. "Pochopiteľne zaznievala diskusia, prečo česká značka vyrába už dva modely Seatu," uvádza odborársky denník.

Kvasiny vyhrali vnútroskupinové súťaž o nové modely, porazili nákladovo nielen španielsky, ale aj poľský a slovenský závod Volkswagenu. Škoda tak investuje pri Rychnove nad Kněžnou vyše sedem miliárd korún.

Na Atecu sa čaká aktuálne bežne viac ako pol roka. Podľa Baláža ale výroba pokračuje podľa plánu. "Je bežné, že pri nábehu nových vozidiel sa výroba rozbieha pomalšie a čaká sa na ne dlhšie," vysvetlil.

Kvasiny zažívajú obrí rozmach. Z kedysi provinčného závodu, kde sa robili len desiatky tisíc vozidiel, vznikla plnohodnotná automobilka s kapacitou 280 tisíc áut ročne. Škoda navyše už žiada úrady o povolenie, vďaka ktorým by kapacitu mohla ešte navýšiť.

Automobilka zháňa ľudí, kde sa dá. Počas dvoch rokov ich musí firma nabrať okolo dvoch tisícok. Expanzia navyše prišla do nevhodnej doby, kedy majú všetky podniky problém nájsť zamestnancov. Hoci priemerná robotnícka mzda v Škode Auto dosahuje v súčasnosti 36-tisíc korún, ani to nemusí stačiť.

Nezamestnanosť v okolí továrne prakticky neexistuje, preto začína automobilka zvážať ľudí napríklad aj zo vzdialenejších obcí. Rýchly nárast počtu ľudí prináša ale aj problémy, od kolón pri továrni v čase striedania zmien až po občas vyostrenejšie vzťahy medzi novými a pôvodnými zamestnancami.

V Kvasinách sa dnes vyrábajú aj modely Yeti a Superb. Pretože je obzvlášť o športovo úžitkový Yeti veľký záujem, automobilka rozhodla o rozšírení výroby v ruskom Nižnom Novgorode. Časť produkcie pre európsky trh tak bude voziť z Ruska. "V Kvasinách pobeží produkcia existujúcej generácie Yeti podľa plánu, Rusko slúži na vykrytie zvýšeného dopytu," vysvetlil Baláž.

Politické rozhodnutie
Zmierenie medzi rivalmi v rámci koncernu zrejme iba tak nepríde. Vypukla už totiž ďalšiu bitka o veľkú zákazku. Koncern sa teraz rozhoduje, kde bude vyrábať nový typ prevodovky MQ282 pre všetky značky, ktoré patria do skupiny Volkswagen.

Investíciu za 1,5 miliardy korún by rád získal závod Škody vo Vrchlabí, kde sa už jeden typ prevodovky vyrába. "Rozšírenie výrobného programu do budúcnosti o ďalší typ prevodovky je možné, aktuálne však nepadlo žiadne konkrétne rozhodnutie," tvrdí Baláž.

V hre je aj španielska fabrika, ale aj ďalšie závody koncernu. Rozhodovanie o umiestnení výroby je pritom nielen biznis, ale čiastočne aj politika, ako nechať jednotlivé závody podobne vyťažené. Škodovácki odborári sa netaja tým, že zákazku chcú získať aj kvôli tomu, aby sa vo Vrchlabí nevyrábal len jediný produkt.

01 - Modified: 2024-09-18 12:33:44 - Feat.: - Title: Zaplavené auto? Ak voda prekročí túto hranicu, oprava už bude mimoriadne náročná 02 - Modified: 2024-08-23 12:19:11 - Feat.: - Title: Nulové úmrtia na cestách? Vízia Bruselu v lete umelo nafúkla trh, po nej prišiel pád predajov áut 03 - Modified: 2024-08-05 11:39:01 - Feat.: - Title: Predaju nových áut sa na Slovensku darí. Jednotkou na trhu zostala Škoda s viac než pätinovým podielom 04 - Modified: 2024-06-05 05:00:00 - Feat.: - Title: Škoda je značka, ktorá má status 05 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 21:45