Podiel nemeckého automobilového koncernu Volkswagen (VW) na európskom trhu vlani klesol, prvýkrát od roku 2007. Dôvodom je emisný škandál, ktorý v posledných mesiacoch minulého roka odradil ľudí od nákupu vozidiel z produkcie VW. Informovala o tom agentúra Bloomberg.
Podľa odhadov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) podiel Volkswagenu na predaji nových áut v Európe sa vlani znížil na 24,8 percenta z 25,5 percenta v roku 2014.
Celkovo sa počet nových zaregistrovaných áut v Európe vlani zvýšil o 9,2 percenta na 14,2 milióna vozidiel a dosiahol tak najvyššiu úroveň za šesť rokov. Koncern VW zaznamenal za celý minulý rok miernejší nárast predaja, o 6,2 percenta.
VW, najväčší výrobca áut v Európe, po vypuknutí emisného škandálu vlani na jeseň stratil čas podielu na trhu, ktorý si rozdelili konkurenti, najmä Fiat Chrysler Automobiles (FAC) a výrobcovia luxusných áut BMW a Daimler.
Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) totiž v septembri obvinila VW, že nainštaloval do zhruba 500.000 dieselových áut vyrobených v rokoch 2009 až 2015 softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že na celom svete jazdí zhruba 11 miliónov vozidiel s týmto softvérom. Volkswagen musí teraz upraviť autá tak, aby spĺňali normy o emisiách. Koncern buď preprogramuje softvér, alebo namontuje do áut nové komponenty.
Z údajov ACEA ďalej vyplýva, že predaj vozidiel značky VW v Európe vani vzrástol o 6,5 percenta a odbyt výrobcu luxusných áut Audi, ktorý patrí tiež nemeckému koncernu, sa zvýšil o 5,7 percenta.
Decembrový predaj celého koncernu Volkswagen stúpol medziročne o 4,4 percenta. Tempo jeho rastu výrazne zaostalo za rastom celkového predaja áut v EÚ, ktorý sa v poslednom mesiaci vlani zvýšil o 16 percent na 1,16 milióna vozidiel, aj za konkurenciou. V rámci EÚ sa v decembri najstrmšie zvýšil odbyt automobiliek Renault (o 28 percent), Ford (24 percent) a PSA Peugeot Citroën (21 percent).
Spomedzi desiatky najväčších predajcov áut v Európe za celý minulý rok najviac vzrástol predaj vozidiel koncernu Daimler, a to o 18,5 percenta, najmä vďaka dopytu po modeloch Smart, ktorý vyskočil až o 72 percent. Druhú priečku obsadil Nissan, ktorý vlani zvýšil predaj v EÚ o 16 percent, po ktorom nasledujú FAC (14 percent) a BMW (12 percent).
Do štatistík ACEA sú zahrnuté údaje z 27 štátov Európskej únie - bez Malty a zo Švajčiarska, Nórska a Islandu.