„Napriek veľkej snahe o reštrukturalizáciu mojej spoločnosti sa mi tento proces nepodarilo doviesť do úspešného konca a na spoločnosť FIT Möbel bol vyhlásený konkurz.“ Slová konateľa spoločnosti Andreja Žigu ilustrujú osud viacerých nábytkárskych firiem na Slovensku v posledných rokoch. Prepad stavebnej produkcie, zmrazenie výstavby nových bytov a kancelárií a šetrenie domácností spojené s lacnou konkurenciou z Poľska potopili aj firmy ako Kanapa, Drevoteam či TatraNova. Zamestnanosť v sektore sa prepadla o 18 percent a počet firiem o 13 percent.
Na nábytku šetríme
„Na Slovensku sa v kríze najviac prepadol stavbársky sektor, odovzdalo a odovzdáva sa čím ďalej, tým menej hotových stavieb – kancelárskych, bytových i hospodárskych, je teda tým menej príležitostí niečo nábytkom zariadiť či vybaviť,“ ozrejmuje dôvody generálny sekretár Zväzu spracovateľov dreva SR Peter Zemaník. K tomu sa pridala neistota domácností a s tým spojené šetrenie. Kým v západnej Európe domácnosti podľa Zemaníka kupujú nový nábytok v priemere každých päť rokov, na Slovensku je toto obdobie spravidla minimálne dvojnásobné.
Práve na domácnosti sa pritom slovenskí výrobcovia nábytku orientovali. Ich miesto však v kríze obsadila lacnejšia konkurencia, predovšetkým z Poľska. To je totiž štvrtým najväčším exportérom nábytku na svete. „Zahraniční dodávatelia sa snažia prerážať čo najnižšou cenou, ktorá však často súvisí s nízkou kvalitou,“ myslí si konateľ spoločnosti Sofa Trend Roman Merašický. Slovenskí výrobcovia nábytku sú prevažne stredné a menšie firmy, a preto často nedokážu držať krok s konkurenciou spoza hraníc. „Sme nútení nábytok vyrábať a nakupovať v malých sériách, a teda nie sme schopní dosiahnuť výrobné a nákupné ceny porovnateľné najmä s poľskými, a už vôbec nie s tretími krajinami,“ dodáva obchodná riaditeľka Drevony Marcela Sobalová.
Zahraničné trhy ako záchrana
V tejto situácii neostáva domácim výrobcom nič iné, len hľadať odbyt za hranicami. „Na zahraničnom trhu je viac kúpyschopného obyvateľstva, preto výrobca môže na takomto trhu rozvinúť sériovosť výroby a tým dosiahnuť aj jej vyššiu efektivitu,“ myslí si Merašický. Sofa Trend sa preto zamerala práve na krajiny západnej Európy. Rovnako sa v kríze zachoval aj topoľčiansky Decodom. Domáci líder vo výrobe a v predaji nábytku expandoval na nemecký a český trh a aktuálne má v hľadáčiku krajiny Beneluxu. Nie všetci výrobcovia však majú podobnú pozitívnu skúsenosť. „Ak sa snažíme presadiť na západných trhoch, stretávame sa so silnými ochranárskymi metódami, čo je určite aj vplyv vládnych inštitúcií, ako si ochrániť domáce trhy,“ upozorňuje Sobalová.
Opatrná nádej
Slabým svetlom na konci tunela sú pre nábytkárov posledné údaje, podľa ktorých vlani prvýkrát od krízy stúpol počet dokončených, ale aj rozostavaných bytov. Tento trend pritom pokračuje i v tomto roku. „Môže to súvisieť s tým, že developeri opäť ožívajú a začínajú robiť nové projekty,“ myslí si analytik Slovenskej sporiteľne Martin Baláž. Mierne oživenie zaznamenal tiež segment kancelárií a stavebná produkcia už spomalila tempo poklesu.
Asi najväčšou vzpruhou pre slovenských výrobcov nábytku je však oživenie spotreby domácností, ktorá stúpla vôbec prvýkrát od roku 2009.„To môže byť dosť výrazný faktor pre nábytkárov,“ myslí si Baláž. Analytici navyše odhadujú, že domácnosti budú pokračovať v míňaní aj v budúcom roku a ich spotreba vzrastie o pol percenta.