Pivné výčapy na každom stole a k tomu prispôsobená gastronómia. To je recept, ktorým si chce slovenskú klientelu získať sieť reštaurácií The Pub pôvodom z Česka. Svoju prvú prevádzku otvoril v Bratislave a už čoskoro chystá expanziu aj do Košíc. „Vidíme príležitosť vyplnenia medzery na trhu, kde ste doteraz mali možnosť sa buď ísť niekam najesť, respektíve niekam si zájsť na pivo a inde sa ísť zabaviť,“ vysvetľuje Martin Letko, konateľ spoločnosti, ktorá je držiteľom licencie. Ako pokračuje, zároveň plánujú hľadať partnerov na prevádzky v ďalších mestách. Celkovo by mohlo vzniknúť osem pubov, čo by znamenalo okolo 100 zamestnancov.
Pivo a jedlo
The Pub však nie je jediný, ktorý sa rozhodol expandovať s myšlienkou spojenia piva a jedla. Do podobného segmentu vstúpil aj známy majiteľ reštaurácií Medusa Group Peter Štecko. Ten sa doposiaľ orientoval najmä na bonitnejšiu klientelu, avšak prednedávnom otvoril svoju prvú Klubovňu v centre Bratislavy. A má s ňou nemalé plány. Sieť Klubovní by totiž mala v najväčších slovenských mestách dosiahnuť hranicu dvadsiatich prevádzok. „Po boome zahraničných konceptov prichádza návrat k lokálnym produktom,“ povedal pred časom pre HN majiteľ Medusa Group Peter Štecko.
Odborníka expanzia práve tohto konceptu neprekvapuje, pretože ide o osvedčený nápad, ktorý sa v súčasnosti teší obľube. „Spojenie piva a dobrej kuchyne vždy funguje a v strednej Európe je veľké množstvo milovníkov piva,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Ide o koncept, ktorý je na hranici medzi pivnicou a reštauráciou, niekedy označovaný aj ako moderná pivnica. „Je v poslednom čase obľúbený, a to nielen u tejto konkrétnej siete. Preto sa mu podarilo rozrásť do niekoľkých európskych miest,“ dopĺňa Michal Kozub. Pôvodne český The Pub totiž už stihol expandovať aj do Nemecka, Rakúska a Rumunska.
Dlhá cesta
Napriek tomu, že segment sa pomaly prebúdza, jeho úplné oživenie či dosiahnutie predkrízových čísel však v najbližšej budúcnosti nemožno čakať. „Návštevnosť, a tým aj tržby, sa za posledné obdobie mierne zvýšili, čo je spôsobené miernym oživením spotreby, najmä vo väčších mestách a skôr na strednom a západnom Slovensku,“ hovorí konateľ poradensko-konzultačnej spoločnosti Atlific Pavol Kašuba. Ako pokračuje, ide najmä o reštauračné zariadenia, kde sa zlepšila ponuka, jedlá sa pripravujú v súlade s trendmi modernej kuchyne, z čerstvých či sezónnych surovín. Ešte stále sa však spotreba domácnosti výrazne nezvýšila. „Nezamestnanosť je na úrovni okolo 14 percent, čo znamená, že spotreba nemôže rásť. Nemyslím si, že v blízkom čase dôjde k oživeniu ekonomiky, a tým je dané aj oživenie trhu reštauračných služieb,“ dodáva Pavol Kašuba.
Rast konkurencie
Navyše sa neustále zvyšuje aj konkurencia. „Tá je rozhodne vysoká. Neustále vznikajú nové koncepty, nové siete a trh je neustále naplnený. To so sebou prináša aj obrovský tlak na prevádzkovateľov,“ konštatuje Michal Kozub. A mnohé reštauračné zariadenia ho nedokázali zvládnuť. Dôkazom je, že viaceré z nich sa snažia o zmenu majiteľa. Realitný portál Topreality. sk v súčasnosti eviduje okolo 500 reštaurácií na predaj. Kým v roku 2008 pracovalo v reštauráciách a pohostinstvách takmer 46-tisíc ľudí, vlani to bolo o niečo viac ako 34-tisíc.