Internetové nakupovanie postupne vytláča nákupy v kamenných obchodoch. Podľa aktuálneho prieskumu Slovenskej asociácie elektronického obchodu (SAEC) už dnes nakupujú Slováci viac online ako v obchodoch knihy, letenky, či vstupenky.
Podľa odhadov jedného z najväčších internetových obchodov na Slovensku Hej.sk čaká rovnaký osud v pomerne krátkom období i fotoaparáty, notebooky, či tablety.
Slováci sú s nákupmi cez internet spokojní, tvrdí to až 95 percent z nich. Priemerný slovenský „online shopper“ má 25-34 rokov, nechá na internete 200-500 eur ročne a viac ako 60 percent z nich nakúpi online aspoň raz štvrťročne. Rozhodujúcim a jasne dominujúcim kritériom pre nákup je cena tovaru (až 77 percent).
Napriek rozmachu kreditných kariet a otvorenému obchodu v rámci únie Slováci stále veria oveľa viac slovenským e-shopom. Len 23 percent uskutočňuje viac ako štvrtinu svojich nákupov v zahraničných e-shopoch.
Prvý raz v histórii Slováci platili online (prevodom, kartou) viac ako na dobierku (46 oproti 45 percentám). Naďalej je však podiel nákupov cez dobierku veľmi vysoký a spôsobuje časti e-shopov nemalé problémy (neprebratie tovaru zo strany nakupujúceho, dlhá doba do inkasovania platby).
Slováci si najčastejšie nechávajú doručiť tovar kuriérom, najvyužívanejšou kuriérskou službou je UPS. Aj vďaka masívneho vzniku showroomov a expresných odberov rastie však aj podiel osobných odberov. Trhový priemer je 29 percent. „Naše odberné miesta HEJHOUSE v Bratislave, Žiline a vo Zvolene majú vysokú návštevnosť, keďže okrem odberu tovaru tu máme aj showroomy a ponúkame odborné poradenstvo, ktoré najmä zákazníkom zvyknutým na kamenné obchody na internete chýba,“ hovorí riaditeľ Hej.sk Vladimír Sušil.
Najväčší online potenciál má oblečenie a obuv. Už dnes ho jednotkou v predaji online. Napriek tomu ho na internete nakupuje len 27 percent Slovákov a stále jednoznačne dominuje nakupovanie v kamenných obchodoch (50 percent).