Krása a luxus v jednom slove. Svetoznáme luxusné klenotníctvo Tiffany minulý víkend oslávilo už 177. výročie svojho založenia. Nie vždy to však bolo len o drahých šperkoch a diamantoch. Pred celým ošiaľom okolo gigantu stál maličký obchod s kancelárskymi potrebami. Tiffany totiž vo svojich začiatkoch niesol názov: Papiernictvo a galantéria. Obchod na newyorskom Manhattane, kde si mohli ľudia kúpiť písacie potreby, papier či darčekové tovary zahŕňajúc aj tašky a šály. A to aj preto, že začiatok 19. storočia tomuto odvetviu prial. „V roku 1837 mal papier oveľa väčšiu hodnotu, ako má dnes. V dnešnej digitálnej dobe papierový biznis upadá, zatiaľ čo vtedy sa rozvíjal a mal kam rásť,“ hodnotí Peter Bukov, analytik spoločnosti Capital Markets.
Hodnotný papier
A tak mladý 25-ročný Charles Tiffany, motivovaný leskom veľkého mesta, odišiel v roku 1837 doNewYorku. Spolu so svojím bývalým spolužiakom si tu otvorili papiernictvo. Počiatočný kapitál, ktorý vtedy mali bol iba tisíc dolárov, a aj to si mladý Tiffany požičal od otca. Obchodné skúsenosti však už nabral počas študentských čias, keď ešte ako 15-ročný pomáhal riadiť otcov malý obchod so zmiešaným tovarom. Aj preto stavil na osvedčené rady a začal obchodovať s kancelárskymi potrebami a rôznymi darčekovými predmetmi.
„V tých časoch nastal veľmi výrazný technický pokrok v priemysle, v službách, napríklad školstve, a papier ako médium bol veľmi potrebný na komunikáciu medzi ľuďmi. Rozvíjala sa kníhtlač a navyše vtedy ešte neexistovali elektronické médiá,“ pozerá sa na začiatky klenotníctva Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus. Aj vďaka tomu si dokázal obchod zarobiť len za prvý deň takmer päť dolárov, čo analytici hodnotia za úspech. Aj napriek tomu sa našlo niečo, čo ho dokázalo ešte prečísliť...
Skvelý obchodník
Charles Tiffany do sveta biznisu priniesol viacero nekonvenčných spôsobov. Jedným z nich bola aj presne určená cena, čo v 19. storočí nevyužíval skoro žiadny obchodník. Predišlo sa tak akémukoľvek zjednávaniu. Okrem toho sa výrazne postavil proti platbám na úver a zobral vždy iba peniaze na ruku. „Tým si spravil dobré meno a zameral sa na bonitnejších a finančne stabilnejších klientov, čo mu pomohlo v budúcnosti rozvinúť biznis až na luxusné klenotníctvo,“ dodáva Bukov. A aj napriek tomu, že papiernictvo bolo v tom období ceneným obchodom, do Ameriky prichádza nová módna vlna.
Využili dieru na trhu
Dolný Manhattan, kde sídlilo Tiffanyho papiernictvo, lemovali v tých časoch najväčšie a najluxusnejšie obchody v meste. Ulica bola taká preplnená elegantnými dámami v hodvábe, saténe a vo veľkých perových klobúkoch. Tie viac ako po papiernictve chodili po obchodoch s módnymi doplnkami a oblečením. Mladý Charles Tiffany a John Young tak vycítili potenciál na rozbehnutie nového biznisu, čo sa neskôr stal ich srdcovou záležitosťou – šperky.
Okrem nich však za zmienku stojí aj fakt, že počas občianskej vojny v Amerike spoločnosť predávala meče, chirurgické prístroje, vlajky či ľahké brnenie. „Je to mimoriadna spoločnosť s fantastickým dedičstvom a so vzrušujúcou budúcnosťou. Som hlboko poctený, že som bol vybraný ako jej vodca a teším sa na nové príležitosti, ktoré sú pred nami,“ povedal Federic Cumenal, súčasný prezident Tiffany, keď sa v roku 2013 dozvedel, že v tejto funkcii nahradí Michaela J. Kowalského.
Tiffany pri raňajkách
Tomáš Vašuta, vedúci oddelenia Firmy & Financie
Sú firmy, ktoré menia svoje okolie, a sú firmy, ktorých mení okolie. Klenotnícka spoločnosť Tiffany patrí skôr do druhej kategórie. Zakladatelia spoločnosti dokázali pružne využiť to, že sa ocitli vo svete luxusu. Papier vymenili za šperky a rozbehli biznis, vďaka ktorému ich pozná celý svet. Určite tu nemôžeme hovoriť o náhode alebo zhode okolností. Úspech závisí aj od toho, ako sa prispôsobiť a vyjsť zákazníkovi v ústrety. Spoločnosť to dokázala. Ak by sme zostali v tomto bode, asi by o značke Tiffany nikto nepočul. Spoločnosť síce prinášala inovácie, tie však neboli svetového formátu.
Podobných firiem bolo vo svete veľa. Nemali však taký marketing ako Tiffany. Americkej firme pritom stačilo málo. Stačilo len, že sa jej meno objavilo v názve firmu Raňajky u Tiffanyho. Z filmu sa stala kultová záležitosť a z firmy chtiac-nechtiac tiež. Stačí sa pozrieť na chronológiu kľúčových udalostí firmy. Všetko podstatné sa dialo až po dátume uvedenia filmu. Expanzia na mimoamerické trhy aj vstup na burzu. Firme šla karta a jej meno pozná dnes každý. Stačilo pritom málo. Stačilo, aby boli raňajky niekde inde. To by sme o Tiffanym asi nepočuli...