Na Slovensku je v súčasnosti registrovaných 2,5 milióna motorových vozidiel, z toho zákonne poistených je 2,34 milióna. Znamená to, že povinné zmluvné poistenie (PZP) nemá približne 160-tisíc vozidiel, a to aj napriek skutočnosti, že priemerná cena PZP aj vďaka ostrému konkurenčnému boju poisťovní klesá.
Napríklad v prípade Komunálnej poisťovne, Vienna Insurance Group, ako povedal jej generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Vladimír Bakeš na nedávnom stretnutí s novinármi, od roku 2006 ušetria v súčasnosti vodiči na PZP až 34 %.
Najnižšiu priemernú cenu PZP má Prešovský kraj a najvyššiu Bratislavský. Rozdiel medzi nimi je takmer 18 %. Počet áut na 1 občana však medzi Bratislavou a okresmi na východe Slovenska diametrálne odlišný nie je. Kým v Bratislave ide o pomer – 2 občania na 1 auto, na východe je tento pomer 2,5 na 1 auto.
"Na nepoistených vodičov sa skladajú všetci šoféri s platne uzatvoreným povinným zmluvným poistením," tvrdí výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete. Množstvo povinne nepoistených áut je okrem iného výsledkom málo efektívneho sankčného systému. Nepoistené autá sa nahlasujú obvodným úradom, ktoré môžu uložiť za tento priestupok pokutu.
V prípade, ak nepoisteného vodiča pri jazde prichytia policajti, zaplatí pokutu 60 eur. Podľa Feketeho naši legislatívci by si mali zobrať príklad z viacerých európskych krajín, kde nepoistené vozidlo môže byť dokonca nielen zhabané, ale aj zlikvidované.
Cenový pokles zaznamenalo aj havárijné poistenie, ktoré má približne každý štvrtý Slovák. Jeho cena je až štyrikrát vyššia v porovnaní s cenou PZP. Rozdiel ceny je prirodzený, keďže dopravné nehody kryté havarijným poistením sú častejšie a oveľa nákladnejšie. Ceny havarijného poistenia v zahraničí sú podstatne vyššie ako na Slovensku.
Na Slovensku, ako zdôraznil Bakeš, je prekvapivo najviac áut v kategórii nad 1400 centimetrov kubických, ktorých je až 48 %. Druhá najväčšia kategória je do 1999 kubických centimetrov (43 %).