StoryEditor

Továrne sa vytrácajú z juhu Európy. Vracajú sa do Nemecka

12.10.2013, 19:56
Výroba aj zamestnanci sa sťahujú späť do krajín, ktoré vedia ponúknuť firmám lepšie podmienky.

Ani osobný príhovor predsedu regionálnej vlády Asturiasa Javiera Fernándeza nezabral. Japonský koncern Suzuki tento rok ukončil výrobu motocyklov a skútrov v španielskom Gijóne a prepustil dve stovky zamestnancov.

Španielsky závod bol v posledných rokoch využitý len na zlomok výrobnej kapacity. "Za posledné štyri roky vytvoril stratu 30 miliónov eur," uviedol k uzavretiu podniku riaditeľ firmy Suzuki Motor Spain Masayoshi Ito.

Je to len jeden príbeh z mnohých. Od začiatku roka 2008 zanikli v Španielsku štyri milióny pracovných miest, značná časť z nich práve v priemysle. Krajina, rovnako ako ďalšie štáty na juhu Európy, obchádza strašidlo deindustrializácie.

Svedčí o tom aj nedávno zverejnená analýza francúzskej banky Natixis. Jej tím sa zameral na objem výrobných kapacít priemyslu v 11 štátoch, ktoré pred viac ako 10 rokmi zaviedli euro.

Hlavným porazeným je práve Španielsko, ktoré od začiatku roka 2008 prišlo o 23 percent výrobných kapacít v priemysle. Hlboko v mínuse je aj Taliansko, Grécko a prekvapivo tiež Fínsko, ktoré doplatilo na ťažkosti výrobcu mobilov Nokia a útlm v papierenskom a hutníckom priemysle.

Medzi víťazov je potrebné zaradiť Nemecko, Rakúsko, Belgicko a Holandsko, ktorých výrobné kapacity za posledných päť rokov narástli o štyri až jedenásť percent. "V dôsledku ekonomickej a finančnej krízy dochádza k akcelerujúcej koncentrácii priemyslu v obmedzenom počte krajín a súčasne zrýchľuje deindustrializácia v ostatných krajinách," upozornil autor štúdie Patrick Artus.

Pokles priemyselnej výroby je ešte vyšší ako u výrobných kapacít. Ako vyplýva z dát únijného Eurostatu, počas posledných piatich rokov objem priemyselnej výroby v Taliansku a Španielsku klesol približne o štvrtinu, v Grécku došlo k prepadu o 29 percent.

Ako ďalej upozorňuje analytik Patrick Artus, úpadok priemyslu vyvoláva sťahovanie prepustených priemyselných robotníkov za prácou inam. Často práve do Nemecka a štátov Beneluxu. Na celom procese možno vraj nájsť aj pozitíva - výroba a zamestnanci sa sťahujú do krajín , ktoré vedia ponúknuť najlepšie podmienky. Negatíva sú jasné - klesá životná úroveň na juhu Európy aj pravdepodobnosť, že tamojšie vlády niekedy splatia svoje dlhy.

01 - Modified: 2005-07-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Whirlpool zvýšil ponuku na Maytag
01 - Modified: 2024-11-12 18:08:29 - Feat.: - Title: Štrajky skomplikovali situáciu. Boeingu potrvá návrat k pôvodnej produkcii niekoľko týždňov 02 - Modified: 2024-11-06 10:37:31 - Feat.: - Title: Záhadné čierne bodky na oknách áut: Ich význam môže mnohých poriadne prekvapiť​ 03 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 04 - Modified: 2024-10-29 18:11:12 - Feat.: - Title: Audi plánuje zastaviť výrobu vo svojom bruselskom závode vo februári. S prepúšťaním ale tento rok nechce začať 05 - Modified: 2024-10-28 10:05:00 - Feat.: - Title: Škoda Felicia už môže dostať veteránske značky. Takto mohla vyzerať, s menom Favorit
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 21:18