Tlač novín, časopisov či faktúr je tá, ktorej sa najviac dotkli digitálne verzie, hovorí Peter Lauko, ktorý vystúpi ako spíker na HNkonferencii Printprogress pre HN:
Ako poznačili digitálne médiá tlačiarne?
Našimi klientmi sú najmä klasické grafické tlačiarne. Do tlače novín a časopisov zasahujeme len okrajovo, preto sa nás tento problém až tak netýka. Avšak vnímame ho. Práve tlač novín, časopisov či faktúr je tá, ktorej sa najviac dotkli digitálne verzie. Na druhej strane však treba povedať, že sa zväčšuje ekonomika ako taká. Čiže stále pribúdajú nové firmy, nové produkty v ostatných sektoroch, ktoré potrebujú tlačiť. Takže v absolútnych číslach si nemyslím, že by tlač klesala.
To je zaujímavé, keďže mnohí ľudia sa zameriavajú už iba na digitálne verzie.
Existujú napríklad rôzne legislatívne normy a zákony, ktoré subjektom dávajú povinnosť archivovať tlačené dokumenty alebo raz za čas ich poslať v tlačenej forme. Stále sa tlačí a stále je príjemnejšie čítať z tlačeného média ako pozerať do monitora 18 hodín denne. Samozrejme, keby nebolo digitálnych médií, tlačí sa niekoľkonásobne viac, ale tlačovina ako taká má svoje opodstatnenie i atraktivitu.
Má zmysel dnes investovať do tlače novín či časopisov?
Určite sa to oplatí. Podnikateľský zámer však musí mať nejaký smer a víziu. Máme aj takých klientov, ktorí si kúpia tlačiareň bez toho, aby vedeli, čo budú tlačiť. V dnešnej dobe to chce dávku nápadu, kreativity či presný cieľ, čo chcem s technológiu robiť. Vybrať si správne produkty i klientov, pretože tlačiť bude vždy čo. Akurát už to nie je také. Dnes je rozdiel v tom, že sa už netlačí hlava-nehlava.
Na ktoré segmenty sa sústredíte vy?
Gro našich klientov tvoria veľké korporácie, kde máme kancelárske tlačové stroje spolu so softvérmi. Potom sú to produkční klienti, ktorí tlačia na digitálnych zariadeniach rôzne pohľadnice, vizitky, vstupenky, plagáty, malé dávky časopisov. Sú to napríklad aj hybridné tlačiarne, kde je naša digitálna tlač ako doplnok veľkej ofsetovej tlače. Tieto technológie sa vzájomne dopĺňajú.
Nie je medzi digitálnou a ofsetovou, čiže tradičnou tlačou, konkurencia?
Vzájomné konkurovanie medzi digitálom a ofsetom závisí od segmentu a typu zákaziek. Ide hlavne o prípady, kedy nastáva prelom v profitabilite, a to hlavne čo sa týka veľkosti danej zákazky. Vplývajú však na to aj ďalšie faktory, ako sú napríklad potreba tlače variabilných dát. Vzájomná spolupráca medzi ofsetom a digitálom priaznivo vplýva aj na vývoj papierenského trhu. Začalo to klasickými digitálnymi papiermi, ktoré sú však niekoľkonásobne drahšie oproti ofsetovým papierom. Dnes sa však už vyvíjajú papiere, ktoré sú vhodné pre digitálne tlačiarne a taktiež spĺňajú kritériá ofsetových štandardov. Zároveň sú cenovo porovnateľné s papiermi pre konvenčnú tlač.
Ako sa za posledné roky menia preferencie klientov?
Po prvé si klienti na digitálnu tlač zvykli. Takmer každý už akceptoval kvalitu tlače, ktorá je porovnateľná s ofsetovou tlačou. Keďže po týchto technológiách existuje dopyt, aj vývojárom to dalo priestor, aby sa zariadenia neustále inovovali a zlepšovali. Vnímame teda posun k digitálnym tlačiarňam, na ktorých sa krok za krokom čoraz viac produkuje. Veľko-i maloformátová digitálna tlač rastie.
Dá sa to vyjadriť aj číslami?
Naša firma za posledné tri roky na obrate z predaja produktovej tlače rástla medziročne priemerne o 50 percent. Čo nám následne prináša profit aj v servisných službách.
Aká je podľa vás budúcnosť tlače o desať rokov?
Stále tu bude ofsetová tlač, ktorá nemá dôvod po dlhých desaťročiach zaniknúť ani byť silne ohrozená. Samozrejme, tiež sa bude musieť prispôsobiť novým technológiám. No a stále tu bude digitálna tlač, a dokonca silnejšia.
Aké noviny čítate? Digitálne či tlačené?
Osobne mám najradšej tlačenú formu. Keď si mám vyhľadať konkrétny produkt, tak si ho pozriem na internete. Avšak, ak si chcem pozrieť napríklad pekné automobily, určite radšej prelistujem kvalitne vytlačený katalóg.
Prežijú tlačené médiá?
Je to určite na nás, tlačiaroch. Mali by prežiť a pevne v to dúfam. Tlačovina je všade okolo nás. Pokiaľ by sme každú informáciu mali dať do digitálnej formy, je na to potrebná elektrická energia a rôzne prístroje, takže neviem, či by to bolo v konečnom dôsledku ekologickejšie a spotrebiteľsky príjemnejšie.