TASR/Milan Ivanič
StoryEditor

Slovensko vyrobilo rekordne veľa áut. Začína sa však zmrákať, varujú automobilky

10.01.2020, 08:04
Autor:
ČTKČTK
Automobilový priemysel na Slovensku zamestnáva viac ako 177-tisíc ľudí.

Výroba automobilov na Slovensku sa vlani mierne zvýšila a vystúpila na rekord. Celkovo sa vyrobilo vyše 1,1 milióna áut oproti 1,09 milióna v predchádzajúcom roku. Slovensko si tak v prepočte na obyvateľa udržalo postavenie svetovej jednotky v produkcii áut. Informoval o tom dnes Zväz automobilového priemyslu (ZAP).

Na tento rok ZAP odhaduje ďalší mierny nárast výroby, a to na 1,15 milióna vozidiel. Svoje závody u nás majú automobilky Jaguar Land Rover, Kia Motors, Volkswagen a skupina PSA.

Výrobné výsledky za minulý rok doteraz zverejnili dva závody automobiliek. Továreň PSA zmontovala rekordných 371 152 vozidiel, čo je medziročne nárast o 5,4 percenta. S bližšie nespresneným zvýšením produkcie počíta aj tento rok. Rekordnú produkciu 344-tisíc automobilov vlani dosiahla aj továreň kórejskej automobilky Kia, na tento rok ale odhaduje pokles výroby na 332-tisíc áut.

Hovorkyňa továrne Volkswagen Lucia Kovarovičová Makayová uviedla, že závod vlani zostal najväčším výrobcom automobilov na Slovensku. Presné čísla divízia nemeckej automobilky zverejní neskôr.

Automobilový priemysel je hlavným ťahúňom slovenského hospodárstva. Podiel odvetvia na výkonoch priemyslu dosiahol predvlani 49,5 percenta a zamestnáva viac ako 177-tisíc ľudí.

Na rekord vystúpil na Slovensku vlani aj predaj nových osobných automobilov. Na trhu pribudlo 101 568 osobných áut, čo je medziročný nárast o 3,5 percenta. Dlhodobo najvyšší záujem je o vozidlá značky Škoda. Z jednotlivých kategórií sa zvýšil najmä predaj športovo-úžitkových automobilov (SUV).

Udržanie konkurencieschopnosti sektoru si podľa ZAP vyžiada schválenie nových opatrení štátom. "Dnes máme dobré časy, ale vidíme, že sa začína zmrákať. O tom, čo tu bude o päť rokov, sa rozhoduje v týchto mesiacoch," povedal šéf ZAP-u Alexander Matušek.

Zväz dlhodobo upozorňuje na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a na rýchle a nepredvídateľné zvyšovanie mzdových nákladov. Štát napríklad zvýšil príplatky za prácu v noci, cez víkendy a sviatky a väčším zamestnávateľom prikázal prispievať zamestnancom na ich dovolenku.

01 - Modified: 2024-11-15 19:22:00 - Feat.: - Title: Automobilky v USA vyzvali Trumpa, aby nezrušil daňové úľavy na elektromobily 02 - Modified: 2024-11-13 18:02:59 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky stále trpia nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily 03 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035 04 - Modified: 2024-11-05 17:30:00 - Feat.: - Title: Ficov kabinet po roku vo funkcii najviac dotuje jeden druh fabrík. Poslané stámilióny sa nám môžu vypomstiť 05 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 07:59