HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Dodávateľom automobiliek na Slovensku sa darí, vyhliadky sú menej optimistické

30.05.2019, 11:01
Autor:
TASRTASR
Oproti minulému roku však triezvejšie odhadujú rast tržieb aj zamestnanosti v tomto roku.

Dodávateľom v automobilovom priemysle v SR sa darí, vyhliadky na rast v tomto roku sú však menej optimistické. Vyplýva to z prieskumu medzi dodávateľmi automobilového priemyslu, ktorý pripravila spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC) Slovensko, a to siedmykrát v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu (ZAP) SR a Slovenským automobilovým inštitútom (SAI).

Podľa prieskumu 70 percent dodávateľov automobilového priemyslu so sídlom na Slovensku vykázalo za rok 2018 rast tržieb, dokonca 47 percent z nich dvojciferný.

Oproti minulému roku však triezvejšie odhadujú rast tržieb aj zamestnanosti v tomto roku. Takmer polovica (48 %) z nich plánuje v horizonte 3 až 5 rokov významné investície do nových technológií a digitalizácie a 34 percent plánuje kontrolu nákladov a produktivity so súčasnou technológiou, pričom zmenu produktového portfólia/množstva plánuje 14 percent.

Kulminačný rok rozvoja

Výkony firiem v prieskume potvrdzujú vlaňajšok ako pravdepodobne kulminačný rok rozvoja odvetvia. Pokračujúci rast výroby v automobilovom priemysle pocítili dodávatelia na dopyte. Tri pätiny firiem označili ako hlavný faktor zmeny tržieb objem predaja svojich výrobkov.

Na raste výroby sa prejavila aj generačná výmena produktov, najmä v slovenských závodoch automobiliek, vyše 40 percent účastníkov cítilo aj tento vplyv na svoje výkony. Zmena cien výrobkov ovplyvnila tržby len pri desatine podnikov a iné vplyvy mali iba okrajový dosah.

Podľa prieskumu konjunktúra v odvetví vlani mala vplyv aj na vyťaženie výrobných kapacít. Využitie výrobných možností v SR nad hranicou 80 percent hlásilo 60 percent účastníkov prieskumu, ktorí sa vyjadrili k tejto otázke. Najviac firiem, takmer dve pätiny, využívalo 80 percent až 90 percent kapacít, necelá šestina sa dostala nad hranicu 90 percent. Necelá tretina firiem využívala 60 až 80 percent kapacít a niekoľkým sa dokonca nepodarilo dosiahnuť ani 60-percentnú mieru.

Optimizmus sa vytráca

Prieskum ukázal, že aj keď časť firiem očakáva slušný rast tržieb aj na rok 2019, pri strednodobom porovnaní očakávaní je zjavné, že optimizmus sa vytráca. Dvojciferný nárast tržieb v roku 2019 očakáva vyše 20 percent firiem, kým v predchádzajúcich rokoch bolo takýchto predikcií takmer raz toľko. Výrazne sa znížil aj celkový počet firiem s rastovými očakávaniami. Takmer tretina podnikov má konzervatívne očakávania a nečaká zmenu výkonov. Pokles očakáva takmer štvrtina firiem a pri pohľade na predikcie predchádzajúcich rokov potvrdzuje značne menej pozitívne očakávania.

Podľa prieskumu klesol podiel dodávateľov očakávajúcich nárast počtu zamestnancov. Skoro polovica odpovedí hovorí o nezmenenom stave, čo naznačuje, že tlak na nábor ľudí sa znížil. Po období nábehov nových modelov v automobilkách prichádza na rad zefektívňovanie výroby a dotkne sa aj dodávateľov, aj keď pri dodávkach pre niektoré modely môže dopyt s nábehom výroby ešte stúpať.

S poklesom počtu ľudí však počíta o niečo viac podnikov než s jeho nárastom. Minulý rok 47 percent dodávateľov plánovalo rast zamestnancov o 5 percent, a teraz 25 percent. Takmer všetky firmy v prieskume rátajú aj tento rok so zvyšovaním platov. Takmer 55 percent podnikov, ktoré sa v prieskume vyjadrili k tejto otázke, pritom ráta so zvýšením miezd v intervale 5 až 10 percent, väčšina zvyšných počíta s nárastom do 5 percent. Necelých 5 percent podnikov neplánuje zvyšovať platy.

Kvalifikovaná pracovná sila

Jednou z kľúčových tém je podľa prieskumu pre veľkú časť podnikov v dodávateľskom sektore pre automobilový priemysel dostatok kvalifikovaných ľudí. Pre vyše polovicu firiem ide o faktor, ktorý komplikuje fungovanie výroby aj iných oddelení v podniku. Ďalšia takmer štvrtina podnikov cíti nedostatok ľudí iba vo výrobných útvaroch. Podnikov, ktorým chýbajú ľudia len v nevýrobných oddeleniach, je citeľne menej.

Takmer polovica firiem, ktoré sa vyjadrili k ďalšiemu smerovaniu svojho biznisu v tuzemskom automobilovom priemysle, plánuje významné investície do nových technológií a digitalizácie práve s cieľom znížiť náklady a zvýšiť produktivitu práce. Asi tretina firiem plánuje dosiahnuť podobné ciele so súčasnou technológiou, rovná polovica firiem, investuje do robotiky. Osmina firiem hovorí o investícii do komplexných digitálnych riešení pre celý výrobný závod. Len v malej miere sa zatiaľ hovorí o cielených investíciách do projektov analýzy veľkých súborov dát (Big Data) či kybernetickej bezpečnosti.

Princípy Industry 4.0

O konkrétnych aktivitách s využitím princípov Industry 4.0 hovorila v prieskume len pätina firiem, pričom polovica z tejto skupiny do tejto oblasti za posledný rok investovala a zvyšné ho implementovali do výrobného procesu. Necelá pätina firiem ešte v rámci Industry 4.0 nemá konkrétne plány do budúcnosti, prípadne sa ich chystá prerokovať s materskou spoločnosťou alebo akcionármi.

Štvrtina firiem plánuje počas najbližšieho roka až dvoch investovať do projektov, ktoré sa týkajú Industry 4.0. Viac než tretina firiem zatiaľ nemá odhady investícií do projektov Industry 4.0. Takmer 38 percent očakáva, že to bude menej než jedno percento z ich príjmov. Viac ako štvrtina podnikov hovorila o investíciách vyšších než jedno percento z príjmov.

01 - Modified: 2024-11-19 21:20:45 - Feat.: - Title: Šéf ruského Avtovazu očakáva v budúcom roku prudký pokles automobilového trhu v krajine 02 - Modified: 2024-11-15 19:22:00 - Feat.: - Title: Automobilky v USA vyzvali Trumpa, aby nezrušil daňové úľavy na elektromobily 03 - Modified: 2024-11-13 18:02:59 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky stále trpia nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily 04 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035 05 - Modified: 2024-11-08 16:47:40 - Feat.: - Title: Vývoz našich áut do USA klesá. Európa sa obáva Trumpových ciel, dostane však výhodnejšie podmienky ako Čína
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 20:52