S meškaním vlaku má každý svoje skúsenosti. Obyčajne je sprievodným javom meškajúceho vlaku zlosť a šomranie cestujúcich.
Takéto mimoriadne meškanie bolo na železnici aj nedávno, 4. januára tohto roku. Kvôli dopravnej nehode došiel vlak IC 402 z Košíc do Bratislavy o 214 minút neskôr, ako uvádzal cestovný poriadok. Nečudo, že vozne boli "preplnené" nervozitou. Vo vlaku bola aj asi 20-členná skupinka, ktorá pokračovala z Bratislavy ďalej letecky. Amsterdam, Brusel, Londýn... To boli len niektoré európske mestá, kam sa chceli dostať. Žiaľ, IC vlak meškal tri a pol hodiny a cestujúci nestihli plánované odlety.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala síce promptne konať a na vlastné náklady zabezpečila rýchlu prepravu osôb na letisko, avšak nie všetkým cestujúcim sa podarilo zabezpečiť preknihovanie letov. Reč je o mimoriadnej udalosti, pri ktorej sa použili aj mimoriadne postupy.
Zamestnanci Sekcie služieb zákazníkov ZSSK zabezpečili aj náhradnú prepravu pre zostávajúcich cestujúcich. Takto sa pasažier, ktorý mal odlet z Budapešti, dostal priamo na letisko v metropole Maďarska, dvaja cestujúci dostali spiatočné lístky na IC vlak do Košíc, siedmim vybavili železničiari letenky a ubytovanie na jednu noc, a keďže najbližší voľný let bol až na druhý deň 5. januára s odletom ráno o 5.30 h z Bratislavy, železničná spoločnosť zariadila prepravu na letisko tak, aby cestujúci boli dve hodiny pred odletom linky už na letisku.
Za meškanie IC vlaku nie je zodpovedná ZSSK, problémy boli na strane infraštruktúry. ZSSK si bude uplatňovať kompenzáciu u svojich partnerov.
Z pohľadu cestujúcich je podstatné, že železnice riešia problémy vyplývajúce z meškania vlakov. Nik si ich nepraje, železničiari už najmenej. No ak už k nim dôjde, cestujúci dostanú finančnú náhradu za meškanie vlaku. Europoslanci vlani presadili, aby kompenzácia nebola poskytovaná len medzinárodným železničným cestujúcim, ale aj cestujúcim na domácich trasách vrátane cezpoľných pracovníkov.
Európsky parlament je už dlho silným zástancom lepších železničných služieb, v nádeji, že podporí presun dopravy z ciest a zo vzduchu. Uvoľnilo by sa tým preplnenie na cestách a vo vzduchu. Najúčinnejším povzbudením cestujúcich, aby cestovali vlakom, je zaručiť im jasné, jednoduché kompenzačné sadzby, ak nedostanú služby, za ktoré si zaplatili. Pasažierom by potom vznikol nárok na nasledujúce vrátenie peňazí, v prípade meškania ich vlaku:
-- 25 % z cestovného za meškanie viac než 60 minút;
-- 50 % za meškanie viac než 120 minút;
-- 75 % za meškanie viac než 180 minút.
Tieto peňažné náhrady by mali byť vyplatené do jedného mesiaca po písomnom požiadaní. Akonáhle vstúpia opatrenia Európskeho parlamentu v platnosť, Železničná spoločnosť je pripravená ich zaviesť do života.
Gabriel Kysucký, Bratislava
StoryEditor