StoryEditor

Trh s elektrinou nahráva dovozom

31.01.2006, 23:00

Začiatkom minulého roka sa otvoril trh s elektrinou pre všetkých odberateľov okrem domácností. Pre malých a stredných podnikateľov sa však situácia prakticky nezmenila. "Reálna liberalizácia zaostáva za formálnym otvorením trhu, odberatelia narážajú na množstvo bariér a poplatkov," povedal Ján Oravec zo Združenia podnikateľov Slovenska.
Podľa pracovníkov Stredoslovenskej energetiky sa stačí len zahlásiť a všetky formality za odberateľa vybaví distribučná spoločnosť. Aj tak tento proces trvá minimálne 40 dní.
Ak by sa podnikateľ rozhodol pre iného ako regionálneho dodávateľa, bude musieť platiť dve faktúry. Jednu dodávateľovi za odobranú elektrinu, druhú za využívanie siete distribučnej spoločnosti, na ktorú je napojené jeho odberné miesto.
Keďže ceny troch regionálnych distribútorov na Slovensku sú porovnateľné, podnikateľom sa oplatí skôr elektrinu dovážať. Tá je lacnejšia v Poľsku, Česku i na Ukrajine. Podmienky si musí podnikateľ individuálne vyrokovať. Zároveň si treba zabezpečiť podiel na medzinárodnej preprave, kapacity cezhraničných vedení sú totiž obmedzené.
Ďalšou alternatívou je príchod nových obchodníkov na slovenský trh. Na Slovensku už vzniklo niekoľko takýchto firiem. "Máme uzavretých niekoľko kontraktov, s predajom sme však ešte nezačali," hovorí Miloslav Hoschek zo spoločnosti BD Power Trading. Aj v tomto prípade by však podnikateľ naďalej platil svojej distribučke za prepravu. Túto časť ceny stanovuje regulačný úrad. Môže však ušetriť, ak mu obchodník dokáže nájsť dodávateľa s nižšou cenou za samotnú elektrinu.
V blízkej budúcnosti by vážnejšie slovo na trhu mohli mať väčšie teplárne, ktoré vedia dodávať aj elektrinu.
Podnikateľov motivujú na hľadanie nových dodávateľov rastúce náklady. Ceny pre domácnosti, na ktoré naďalej dohliada regulačný úrad, tento rok medziročne stúpli o štyri až sedem percent. Pre ostatných odberateľov úrad reguluje len poplatky za prenos, prevádzku systému a distribúciu, ktoré tento rok zdraželi o tri až päť percent. Celkové ceny pre podnikateľov však distribučky niekoľkonásobne zvýšili. Napríklad na východe sa tarify pre maloodberateľov - podnikateľov upravovali v priemere o 12,4 percenta. Podobný nepomer medzi domácnosťami a malými či strednými podnikateľmi je aj v ostatných regiónoch. Náklady na týchto odberateľov sú pritom podobné ako pri domácnostiach.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 04:40