Odbory so zamestnávateľom sa po mesiacoch rokovaní dohodli. Platy v nitrianskom Jaguar Land Rover porastú, a to o 5,43 až desať percent. Mzdový základ na úrovni 650 eur v hrubom porastie najviac, a to na 715 eur.
Odmena, bonus a plat navyše
Zamestnanci si taktiež polepšia o 100 eur vo forme jednorázovej odmeny. Okrem toho zamestnávateľ vyplatí zamestnancom sumu zodpovedajúcu rozdielu mzdového nárastu tarifnej mzdy a kompetenčného príplatku za mesiace september a október.
V rámci vôbec prvej Kolektívnej zmluvy platnej do konca budúceho roka zakotvený aj 15 percentný výrobný bonus a trinásty plat. Okrem toho si zamestnanci v závode polepšia aj kvôli nárastu príplatkov za nočnú prácu, prácu v sobotu a v nedeľu a aj za prácu v nepretržitej prevádzke.
O 65 eur si prilepšili aj najvyššia trieda, za ktorú dostane zamestnanec 1261 eur. Pracovníci v strednej triede dostanú v závode 958 eur.
Okrem toho v závode vzrastie aj kompetenčný príplatok, ktorého úplný základ pôjde o sedem eur. Táto odmena závisí od skúseností a zručností zamestnanca. Tí najskúsenejší si preto môžu mesačne na výplatnej páske polepšiť až o 251 eur.
Sporné mzdy
„Jaguar Land Rover Slovakia a odborová organizácia Moderné odbory AIOS Jaguar Land Rover Slovensko dosiahli rámcovú dohodu na uzatvorenie kolektívnej zmluvy a jej detaily boli predmetom ďalších rokovaní,“ potvrdila posun v prípade rokovaní pre HN manažérka pre firemné vzťahy Jaguar Land Rover Miroslava Remenárová.
Mzdy boli od začiatku najväčším sporným bodom. Operátor výroby, ktorých je v závode aktuálne najviac, zarobí v hrubom 650 eur. K nemu dostáva kompetenčný príspevok na úrovni 70 eur iba v prípade, ak už v minulosti robil v tomto odvetví.
Po odbormi požadovanom zvýšení o 13,5 percenta, ktoré bude v konečnom dôsledku menšie, by mzda výrobného pracovníka vychádzala na 738 eur v hrubom, pričom kompetenčný príspevok pre pracovníkov so skúsenosťami z odvetvia by sa mal zvýšiť o sedem eur.
Jaguar od začiatku sľuboval novým zamestnancom mzdy na úrovni 900 až 1 800 eur a priemerný plat by sa mal pohybovať na úrovni 1 225 eur. Cieľ by mal aj splniť, keďže v jeho prepočtoch sú už zahrnuté aj bonusy ako príspevok na dopravu či trinásty plat.
Budú mať silnejšie postavenie
Okrem miezd bolo dominantnou témou aj postavenie odborov v podniku. Podnik podľa odborov nechcel členom v odborovej organizácii zrážať zo mzdy členské poplatky. Odbory podľa Mrázika nemali ani vlastné priestory a navyše aj samotný predák musel časť pracovného času pracovať vo výrobe na linke a zvyšok času sa venoval odborárskym povinnostiam.
„Nakoniec budem plne uvoľnený. To bolo tiež predmetom sporu. Rovnako budeme mať aj vlastné priestory a členom bude zrážaný členský poplatok zo mzdy, bez ktorého by sme, pochopiteľne, dlho neprežili,“ potvrdil Mrázik. V odborovej organizácii je aktuálne zhruba 830 zamestnancov. Celkovo pracuje v podniku zhruba 1 300 ľudí, pričom výroba prijíma ďalších sto.
Štart výroby stále otázny
„Ako sme aj doteraz informovali, platí, že ostrá výroba sa začne koncom tohto roka. Aktuálne, samozrejme, prebieha testovacia výroba a príprava výrobných zariadení,“ tvrdí hovorkyňa spoločnosti Jaguar Land Rover Alexandra Sabolová.
Spoločnosť od začiatku vytrvalo odmieta spresniť plánovaný ostrý dátum výroby. Pracovníci v tom však mali jasno a informovali nás, že prvý pracovný septembrový deň mal byť oficiálnym míľnikom, keď sa začne výroba. Podľa informácii HN však má vo výrobe robiť komplikácie najmä nastavenie výrobných liniek.
Opatrnosť pri stanovovaní si fixného termínu je na mieste. Výroba automobilov v duchu „just in time“ a „just in sequence“ je veľmi zložitý proces so sofistikovanými technológiami, na ktorých dokonalé nastavenie treba množstvo času a znalostí.
„Na všetkých linkách je potrebné nastaviť kvalitu tak, aby plnila požiadavky na ostrú výrobu. To sa robí postupne, pričom na niektorých to ide rýchlejšie a na niektorých pomalšie. Principiálne ostrý štart výroby nastáva, keď odborníci na kvalitu zhodnotia, že všetky linky spĺňajú požiadavky výroby,“ konštatuje analytik Revue Priemyslu Martin Jesný.