Štátne železnice nakúpili rádiostanice do lokomotív od firmy, v ktorej ešte vlani pôsobila príbuzná ministra dopravy Andreja Doležala. Rádiostanice sú štvornásobne drahšie ako zariadenia rovnakého typu, ktoré si tento rok zadovážila iná štátna firma, nákladné Cargo. Informuje o tom nadácia Zastavme korupciu.
Štátna železničná spoločnosť si objednala jednu rádiostanicu za 46-tisíc eur, zatiaľ čo Cargo kúpil rovnaký typ od českého výrobcu za 12-tisíc eur. Požadované technické parametre rádiostaníc v súťažných podkladoch Železničnej spoločnosti a v zmluve Carga s firmou Nextrail sú pritom podľa nadácie podobné.
Možný konflikt záujmov
Železničná spoločnosť Slovensko, ktorej jediným akcionárom je Doležalovo ministerstvo, obstarala techniku za 2,5 milióna eur od súkromnej firmy Betamont. Patrí do portfólia známeho podnikateľa Jána Sabola a ešte vlani bola jej konateľkou Alica Doležalová, ministrova švagriná. Minister dopravy Andrej Doležal prípadné zvýhodňovanie súkromnej firmy Betamont, kde v minulosti pôsobila jeho príbuzná, pri štátnom obchode odmieta.
„Táto firma nikdy nemala a ani nemá žiadne štátne zákazky a pracuje výlučne pre súkromný sektor. Tu sa nedá konflikt záujmov nájsť ani pri ľubovoľne širokom výklade. Napriek tomu som ukončila svoju funkciu aj v tejto firme k 18. marcu 2020,“ reagovala pre HN ešte v apríli minulého roka v súvislosti s inou témou Doležalová.
Železnice tvrdia, že cenu na takmer štvornásobok vyhnala výrazne náročnejšia montáž. “Napríklad trasovanie priestorom pre cestujúcich musí ísť naprieč celou jednotkou, nielen na začiatok a koniec rušňa, ako v prípade Cargo,” reagoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovenska Tomáš Kováč.
Verejné obstarávanie považujú za férové
Železničná spoločnosť Slovenska objednala väčšinu vysielačiek do súprav pre cestujúcich, pričom niektoré sú približne 2 až 4-krát dlhšie ako lokomotívy, do ktorých montovalo vysielačky Cargo.
Víťazný Betamont z viac ako 2,5-miliónovej zákazky 35 percent, teda takmer 900-tisíc eur, posunie svojmu subdodávateľovi, výrobcovi vysielačiek Lena 5, českej spoločnosti Nextrail. V prílohe k zmluve sa uvádza, že Nextrail bude mať v rámci subdodávky na starosti “projekciu, výrobu, dodávku, montáž a schválenie rádiostaníc na vozidlá”.
Železnice považujú verejné obstarávanie za férové: “Proces prebehol transparentne a v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,” tvrdí hovorca Tomáš Kováč.
Rádiostanice Lena 5 nakupovali aj České dráhy, cena však nie je známa.