StoryEditor

Tunelový obchvat Bratislavy či Filiálka? Najprv poďme riešiť hlavnú stanicu, tvrdí analytik rezortu financií

07.11.2021, 23:00
Dnes si štát objednáva vlaky podľa historických zvyklostí, malo by sa to však zmeniť. Pomocnú ruku ponúka ministerstvo financií. O väčšej kontrole nad výdavkami železníc, ale aj o budúcnosti vlakovej dopravy v Bratislave sme sa rozprávali s analytikom Útvaru hodnoty za peniaze Rastislavom Farkasom.

Ministerstvo financií bolo v posledných obdobiach k železniciam submisívnejšie a požadované sumy poskytlo. S príchodom tejto vlády ste však viackrát avizovali, že to tak ďalej nepôjde. No aj teraz došlo k dofinancovaniu na poslednú chvíľu s „covidovým rozpočtom“. Ako to plánujete regulovať ďalej?
Osobná železničná doprava patrí z pohľadu ministerstva financií medzi ťažko predvídateľné a pomerne veľké verejné výdavky. Preto sa ich snažíme stabilizovať. V rámci rozpočtu na rok 2021 sa navrhli prvé opatrenia na optimalizáciu nákladov. Pandémia spôsobila výpadok tržieb, zároveň sa rozpočtom predpokladané racionalizačné opatrenia nepremietli do nákladovej strany zmluvy medzi ministerstvom dopravy a Železničnou spoločnosťou Slovensko. Situácia sa vyhrotila tak, že bez zvýšenia úhrad na výkony vo verejnom záujme zo štátneho rozpočtu spoločnosti hrozilo, že od 1. júla sa zastavia všetky vlaky na území celého Slovenska. Medzi ministerstvom dopravy a ministerstvom financií došlo k politickej dohode o dofinancovaní železničnej osobnej dopravy pod podmienkou, že sa prijmú jasné reformné a úsporné opatrenia, ktoré ju skvalitnia a stabilizujú výdavky.

O aké opatrenia by malo ísť? Nedávno ste v tejto veci so štátnym dopravcom podpísali memorandum, pracujete aj na podpísaní druhého pre správcu koľají?
Áno. Prvé memorandum so Železničnou spoločnosťou sme podpísali v septembri. Druhé so Železnicami SR je z technickej stránky pripravené a v súčasnosti prebiehajú politické rokovania. Ministerstvo financií verí, že aj v tejto veci nájdeme vzájomnú dohodu. Technicky ide o dva samostatné dokumenty. Základný cieľ pri Železničnej spoločnosti Slovensko je upraviť zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme, ktorú má firma uzatvorenú so štátom na prevádzkovanie vlakov. Mala by mať jasne nastavený výdavkový limit – vopred sa záväzne povie, aká je cena štátom objednaného grafikonu a nebude sa doplácať nič navyše. Táto cena musí zároveň zodpovedať tomu, koľko prostriedkov má štát k dispozícii. Stabilizujeme tým štátne výdavky, zabránime ich nekontrolovanému rastu a vyhneme sa dileme: doplatiť desiatky miliónov eur, alebo zrušiť polovicu vlakov. Preto je nevyhnutné optimalizovať objednaný grafikon a zmeniť jeho filozofiu. Dnes si štát objednáva vlakové spoje podľa historických zvyklostí, nie podľa objektívnych potrieb alebo štandardov. Je preto potrebné urobiť plán dopravnej obslužnosti, ktorý definuje, na ktorej trati má ako často chodiť vlak a v akej kvalite. To by malo byť podkladom na objednávku grafikonu od ZSSK a jej cenovú ponuku.

Čo sa týka zvyšujúcich sa výdavkov na osobnú dopravu, štátny dopravca to má argumentačne podchytené tak, že ceny, ako aj mzdy idú nahor, robí sa viac preventívnych opráv a výdavky sa zvyšujú tiež odpismi nových vozidiel. Ako to vnímate?
Čiastočne sú tie argumenty namieste. Na druhej strane, ak analyzujeme, ako sa na Slovensku realizujú výkony vo verejnom záujme, v porovnaní s okolitými krajinami sú menej efektívne. Môžeme diskutovať o tom, či je to v dôsledku neoptimálnych procesov, problematického grafikonu alebo parametrov zmluvy o dopravných službách. V každom prípade sa ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-21 07:52:47 - Feat.: - Title: Šéf TMR Igor Rattaj pre HN: Naše horské strediská inšpirujú aj Rakúšanov. Postupne sa učia online predaju 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Odkedy nefunguje Nord Stream, energetická hodnota plynu na Slovensku významne vzrástla (rozhovor) 03 - Modified: 2024-11-20 09:00:00 - Feat.: - Title: Dvojica Svedkov Jehovových prehovorila o odchode zo sekty. Je to forma psychického násilia, v 30-tke som bol panic 04 - Modified: 2024-11-17 12:39:20 - Feat.: - Title: Szomolányi k výročiu 17. novembra 1989: Čarnogurský ma nechcel vo vláde, lebo som liberálka a navyše žena 05 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemecký manažér najväčšieho veľtrhu hračiek pre HN: Nové hračkárske trendy prichádzajú do Európy hlavne z Ázie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 20:27