StoryEditor

Prosperuje komunita, prosperuje firma

18.03.2007, 23:00

Philip Morris Slovakia, s. r. o., je vedúcou tabakovou spoločnosťou na slovenskom trhu. Patrí do skupiny Philip Morris International, Inc., jednej zo spoločností Altria Group, Inc.

Philip Morris Slovakia rozvíja rôzne aktivity v oblasti spoločenskej zodpovednosti, ktoré riadi manažérka vonkajších vzťahov Andrea Gontkovičová. Hovorí, že Philip Morris chápe zodpovednosť v širšom význame. Tá sa začína pri jeho výrobkoch tým, že upozorňuje na riziká spojené s fajčením, robí všetko pre to, aby sa cigarety nedostali do rúk deťom a pracuje na vývoji potenciálne menej škodlivých výrobkov. Okrem toho však považuje za samozrejmé, že úspešná firma participuje aj na rozvoji komunít podporou spoločenských iniciatív.

Prečo je podľa vás dôležité, aby bola vaša firma aktívna v oblasti spoločenskej zodpovednosti?
-- Výsledky v ekonomickej oblasti pre nás nie sú jediným kritériom úspechu. Úprimnosť, bezúhonnosť a spoločenská zodpovednosť sú rovnako dôležité na to, ako posudzujeme svoje výsledky. Tento postoj vychádza pre nás z logického predpokladu, že firmy nepodnikajú v izolácii; sú závislé od okolitého prostredia a spätne ho aj ovplyvňujú. Preto má pre nich zmysel investovať do dlhodobého rozvoja komunít, ktorých sú súčasťou: keď prosperuje komunita, bude prosperovať aj firma.

Meno vašej spoločnosti sa už vo verejnosti spája s niektorými projektmi ako napr. Zelené mesto alebo Philip Morris Kvet baletu. Zameriavate sa teda najmä na ekologické aktivity a podporu kultúry?
-- Neustále sa snažíme identifikovať potreby miestnych komunít tak, aby sme podľa nich "ušili na mieru" konkrétne projekty. Žiaden projekt nesmie byť samoúčelný. Práve zveľaďovanie prostredia, v ktorom ľudia žijú, a podpora kultúry, sú nepochybne oblasti, na ktorých ľuďom záleží. Doterajšie výsledky Zeleného mesta za 8 rokov jeho existencie sú veľmi potešiteľné a možno ich vidieť na 14 revitalizovaných miestach v Bratislave. Za úspech možno označiť aj cenu Philip Morris Kvet baletu, ale tiež ostatné aktivity, o ktorých verejnosť zrejme až tak nevie. Týkajú sa napríklad dobrovoľníckej činnosti našich zamestnancov alebo podpory riešenia problému domáceho násilia.

Riešenie domáceho násilia bola oblasť, v ktorej sa vaša spoločnosť angažovala pred niekoľkými rokmi podporou komplexnej štúdie o tomto probléme na Slovensku a kampane Nezakrývajme si oči. Plánujete teda v tomto smere aj ďalšie aktivity?
-- Podporovať riešenie domáceho násilia je naším dlhodobým zámerom. Spolu so Slovenskou nadáciou Silvie Gašparovičovej momentálne pracujeme na vybudovaní nového krízového centra pre obete domáceho násilia. Toto centrum zahŕňa linku pomoci, možnosť krízového ubytovania a tiež vzdelávaciu časť. Domáce násilie je skrytý spoločenský problém. Uvedomujeme si, že jeho riešenie si vyžaduje dlhodobé úsilie mnohých strán a my sme presvedčení, že aj podnikateľské subjekty k tomu môžu prispieť.

Spomínali ste dobrovoľnícke aktivity vašich zamestnancov. V akých projektoch sa angažujete týmto spôsobom a majú o to vaši zamestnanci záujem?
Pri každom projekte ponúkame našim zamestnancom možnosť zúčastniť sa na realizačnej fáze. Myslíme si, že je dôležité, aby poznali oblasti, v ktorých sa ich spoločnosť angažuje a stotožnili sa s jej filantropickou filozofiou a stratégiou. Zároveň je to výborná príležitosť spoznať sa mimo pracovného prostredia a posilniť tak medziľudské vzťahy. O ich záujme svedčí účasť a tiež výsledky nedávneho interného prieskumu, ktorý mal zistiť vzťah našich zamestnancov k dobrovoľnej participácii na verejnoprospešných projektoch. Veľmi dobrý ohlas mal napríklad projekt v spolupráci s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska, ktorého cieľom bolo načítať rozprávkovú knihu pre deti so zrakovým postihnutím.

Je podľa vás spoločenská zodpovednosť firiem na Slovensku dostatočne rozvinutá?
-- Sme presvedčení, že je stále priestor na rozvoj v tejto oblasti. I keď od roku 2004, keď sme sa stali členom združenia Business Leaders Forum, ktorého administrátorom je Nadácia Pontis, pozorujeme výrazné napredovanie. Business Leaders Forum je jedinečnou platformou, ktorá umožňuje firmám porozumieť kontextu a príležitostiam v oblasti podpory komunity a správne ich identifikovať. Poskytuje priestor na výmenu skúseností, ktoré sú užitočné pre všetkých členov tohto fóra. Začiatkom tohto roka sme sa zapojili do medzinárodného programu Engage, ktorého cieľom je podporiť dobrovoľné zapájanie sa zamestnancov do projektov prospešných pre miestne komunity. Myslíme si, že je potrebné, aby povedomie o spoločenskej zodpovednosti a vzťah k nej dozrieval prirodzene a postupne.
Zodpovednosť znamená vnímanie širšieho kontextu. My vo Philip Morris si neustále pripomíname, že sme súčasťou komunity. Naše angažovanie sa v tejto oblasti preto nie je otázkou voľby, ale prirodzenou súčasťou toho, čo robíme.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 03:06