StoryEditor

Polovica aeroliniek klame

13.11.2007, 23:00
Najmenej 217 európskych leteckých spoločností zo 447, teda polovica z tých, ktoré podrobila Európska komisia v spolupráci s národnými inšpekčnými orgánmi prieskumu, zavádza spotrebiteľov na svojich internetových stránkach a porušuje tak európsku legislatívu.

Ak nápravu do štyroch mesiacov nespravia, nielenže Brusel zverejní ich adresný zoznam, ale hrozí im peňažná pokuta, prípadne aj zrušenie webovej stránky. Slovensko je dokonca v tomto smere ešte tvrdšie. Ako pre HN povedal riaditeľ odboru civilného letectva na ministerstve dopravy Ján Breja, v prípade porušenia predpisov hrozí leteckej spoločnosti dokonca až pozastavenie licencie alebo osvedčenia na vykonávanie dopravy. "Pravdaže, je to krajné riešenie, spoločnosť dostane najprv napomenutie a čas na nápravu," podotkol.
Najlepší Rakúšania
Letecké spoločnosti podľa komisárky na ochranu spotrebiteľa Megleny Kunevovej zavádzajú spotrebiteľa vtedy, ak zverejnia na svojej internetovej stránke nepravdivú výšku ceny za prepravné služby (zamlčia napríklad letiskové poplatky, poplatky za batožinu či poistenie), alebo ak konečná kvantita a kvalita služieb nezodpovedajú cene letenky. Hoci Európska komisia sa rozhodla zatiaľ nezverejniť menoslov "hriešnikov", je už známe, že najlepšie obstáli rakúske aerolinky, kde ani jedna z dvadsiatich nezavádza na webovej stránke svojich zákazníkov. Naopak, najhoršie skončili belgickí prepravcovia, kde sa korektne k pasažierom správajú len dvaja z celkových 48. Hovorkyňa komisárky Kunevovej Helen Kearnsová však pre HN zatiaľ odmietla potvrdiť, či a koľko leteckých spoločností na Slovensku zavádza spotrebiteľov. Podľa Kearnsovej sa totiž pripravuje tlačová konferencia s komisárkou, ktorá by mala zverejniť podrobnosti správy, na ktorej spolupracovala s 15 inšpekčnými úradmi členských krajín a Nórskom. Podľa zistenia HN sa Slovensko na nej zrejme nepodieľalo.
Na Slovensku bez výskumu
Pre Hospodárske noviny totiž šéf odboru civilného letectva Ján Breja poznamenal, že pre Európsku úniu nepripravovali v poslednom čase žiadne špeciálne podklady. Podľa neho však na Slovensku neevidujú spoločnosť, ktorá by zavádzala svojich spotrebiteľov. "Z času na čas však Letecký úrad, ktorý je štátnym inšpekčným úradom, preveruje, či spoločnosti predpisy neporušujú.
Generálny riaditeľ Leteckého úradu takisto pre HN vylúčil, že by v poslednom čase robili kontrolu týkajúcu sa korektnosti údajov na webových stránkach. No ako dodal, v pondelok odovzdávali správu monitorujúcu zverejňovanie povinných údajov či poskytovanie služieb leteckými prepravcami - ako napríklad meškanie lietadla alebo starostlivosť o invalidných a nevládnych cestujúcich. "My sa v prvom rade zameriavame skôr na bezpečnosť prepravy, nie na jej ekonomickú stránku," dodal.
Ekonomickou stránkou sa zaoberá Slovenská obchodná inšpekcia. Tá však podľa hovorkyne Danuši Krkošovej rovnako nemá informácie o tom, že by únii poskytovali informácie tohto typu. V poslednom čase išlo podľa nej skôr o riešenie podnetov zo strany občanov, napríklad o oprávneniach vrátenia letenky a podobne.
Známi hriešnici
Hoci komisia zatiaľ menoslov spoločností odmieta zverejniť, Španielsko aj Veľká Británia tak už napríklad urobili. Ako najväčší "hriešnik" sa ukázala írska spoločnosť Ryanair, ktorá vraj v Španielsku na internete nielen "zahmlieva" konečnú cenu letenky, ale napríklad "letenky zadarmo" či "za korunu" stoja v konečnom dôsledku v prepočte niekoľko stovák až tisícku. Podobne nekorektne sa správa aj Vueling, Iberia či Spainair. Spoločnosti Tuy-Fly a Transavia zase uvádzajú informácie len v angličtine, hoci služby ponúkajú aj v Španielsku. Korektné sú, naopak, podľa Madridu internetové stránky Air Berlin, easyJet, Rumbo a Atrapalo.
Ako informovala britská internetová stránka BBC, britský inšpekčný úrad zatiaľ eviduje 13 spoločností, proti ktorým už aj zakročil. Vo Švédsku evidujú až polovicu leteckých spoločností, ktoré porušujú európsku legislatívu, vo Fínsku dokonca dve tretiny.
Na Slovensku debutovali slovenské aerolinky Sky Europe a neskôr aj írsky Ryanair takisto "letenkami za korunu". Ako však pre HN povedal hovorca Sky Europe Tomáš Kika, "hráme fér". S pilotným projektom uvádzať celú cenu podľa neho oslovili aj ostatné letecké spoločnosti, ale žiadna z nich vraj nereagovala. "Snažíme sa postupovať v súlade s národnou a európskou legislatívou a komunikujeme tak, ako to povoľuje dané prostredie. Ak sa vyžaduje zverejnenie 'all inclusive', robíme tak aj my." V opačnom prípade sa aj oni prispôsobujú metódam konkurencie. No dodal, že "pasažier sa načas dozvie, čo zahŕňa cena jeho prepravy - letenky aj poplatkov".
Dnes na Slovensko prichádza vysvetľovať pozíciu Ryanairu aj šéf spoločnosti Michael O´Leary a zástupca spoločnosti pre strednú Európu Thomasz Kulakowski. Ten sa včera pre HN odmietol vyjadriť na otázku, či poskytujú na slovenskej webovej stránke korektné informácie s tým, že je to zložitejší problém.
Ryanair patrí vo viacerých krajinách k tým spoločnostiam, ktoré cestujúcich zavádzajú. V piatok minulý týždeň však po prvý raz ich najlacnejšie lety ponúkané na internete zahŕňali aj letiskové a ďalšie poplatky.

Najčastejšie prehrešky aeroliniek
- ceny na internetovej stránke nezahŕňajú letiskové poplatky, príplatky za batožinu
- letenky "zadarmo" či "za korunu" nie sú nakoniec bezplatné
- k ponuke letenky je pripojené aj povinné poistenie

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 07:19