StoryEditor

Boj o preklikanie sa k zamestnaniu

12.10.2007, 00:00

Špecializované internetové stránky na hľadanie práce začali zažívať boom. Popri niekdajších klasických spôsoboch, ktoré ponúkali na internete CareerBuilder.com či Monster.com spoločnosti Monster Worldwide, sa do popredia dostali tie, ktoré sú oveľa viac profesijne a kvalifikačne špecializované a ponúkajú rýchly spôsob pre obe strany. Tak pre potenciálneho zamestnávateľa, ako aj zamestnanca.
"Klasické ponuky z internetového vydania denníkov môžu stratiť svoje opodstatnenie, ak špecializované internetové portály budú zasahovať nielen medzinárodný, ale aj lokálny trh," myslí si Gordon Borrell zo spoločnosti pre výskum Borrell Associates.
Ako tvrdia analytici pre The Wall Street Journal, vytváranie špecializovaných stránok ohrozuje tie, ktoré sú všeobecnejšie.
Príkladom je už spomínaná stránka CareerBuilder, ktorú vlastnia Gannett, Tribune, McClatchy a Microsoft. Jej návštevnosť klesla o dve percentá na 20,2 milióna. K technicky zameranej Dice.com sa síce preklikalo len 998-tisíc návštevníkov, no ide o nárast o 34 percent a analytici očakávajú ďalší. Podobne silný nárast má aj stránka ponúkajúca miesta v medicíne Healthcaresource.com.
Pružnejšie noviny
Monster.com spolu s CareerBuilder kritizujú analytici práve za to, že ponúkajú až príliš široké portfólio ponúk a do databázy zaraďuje priveľa nekvalifikovaných uchádzačov o zamestnanie. "To sa nestretáva u potenciálnych zamestnávateľom s efektom," tvrdí onlinová firma 360i. CareerBuilder sa však pred takýmito tvrdeniami bráni tým, že pri väčšej ponuke si zamestnávatelia môžu aj viac vyberať s tým, že mnohí potrebujú aj menej kvalifikovanú silu.
Takejto kritike čelia i mnohé denníky. Tie najväčšie, ktoré v snahe nestratiť zisky z reklamy, začali uvoľňovať svoj prístup aj na internete, sa začali dokonca spájať s poskytovateľmi internetových ponúk. Podľa denníka Financial Times napríklad Yahoo! so svojou službou Yahoo! HotJobs spolupracuje s 350 najčítanejšími denníkmi vo svete, výsledkom čoho je nárast "návštevnosti" zo strany ponuky i dopytu o viac než polovicu, na 11,7 milióna návštevníkov.
S tým je, samozrejme, spojená aj ziskovosť z reklamy. "Inzercia spoločností sa orientuje práve tam, kde má zásah. A to začalo ohrozovať klasické internetové stránky, tvrdí napríklad šéf spoločnosti JobThread Eric Yoon. Podľa dostupných údajov doterajší trh s reklamou na týchto stránkach predstavuje 5,9 miliardy dolárov (v prepočte 13,9 miliárd SK), pričom do roku 2011 sa očakáva nárast až o 64 percent.
Jeden z najčítanejších týždenníkov The New York Times, ktorý je už dlhšie partnerom Monster.com, napríklad začal ponúkať službu Indeed.com, vďaka ktorej sa môže návštevník pri hľadaní práce automaticky dostať aj na iné webové stránky, ktoré danú požiadavku obsahujú.
Rýchly kontakt
V podstate väčšina zo špecializovaných internetových portálov ponúka špecifickú službu "rýchleho kontaktu". Ide o to, že tak na strane ponuky, ako aj dopytu sa možno kliknutím okamžite spojiť e-mailom a zaslať ponuku. Pravda, obe strany musia byť registrovanými používateľmi stránky. Ide o rozšírenie služby, keď poskytovateľ priebežne zasielal záujemcovi na jeho e-mailovú stránku ponuky zodpovedajúce zadaniu. Podobným spôsobom na Slovensku pracuje napríklad webová stránka profesia.sk.
Denníky sa síce v boji o prežitie spájajú s internetovými poskytovateľmi, no podľa analytikov môže byť ponúkaný "vedľajší trh" pre nich aj zničujúci. "Čas ukáže, či to bude výhodné z finančnej stránky. No bez zabezpečenia môže byť pre denník veľmi nebezpečné surfovanie po internete s napojením sa aj na nebezpečnú stránku," upozornil v denníku The Wall Street Journal analytik spoločnosti Wachovia Securities John Jadenis.

 
 Pre zväčšenie kliknite na obrázok

 

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 03:39