StoryEditor

USSK začali stavať linku na autoplechy

24.06.2005, 00:00
U.S. Steel Košice bude pripravená dodávať automobilovému priemyslu vysokokvalitné plechy od začiatku roku 2007. Uviedli to predstavitelia železiarní pri včerajšom slávnostnom začiatku výstavby novej haly, kde sa bude nachádzať žiarovopozinkovacia linka od nemeckej firmy SMS Demag za 160 miliónov amerických dolárov.

U.S. Steel Košice (USSK) bude pripravená dodávať automobilovému priemyslu vysoko kvalitné plechy od začiatku roku 2007. Uviedli to predstavitelia železiarní pri včerajšom slávnostnom začiatku výstavby novej haly, kde sa bude nachádzať žiarovopozinkovacia linka od nemeckej firmy SMS Demag za 160 miliónov amerických dolárov.
Košické železiarne budú ročne vyrábať 350-tisíc ton týchto plechov, pričom odberateľov si chcú hľadať najmä medzi automobilkami na Slovensku. V hre sú PSA Peugeot Citroën, Kia Motors a Volkswagen Slovensko, ale aj spoločný závod Toyoty a Peugeotu v Kolíne v Českej republike a ďalšie závody v Maďarsku a Poľsku. Na slávnostnom výkope v Košiciach boli aj predstavitelia týchto i ďalších automobiliek.
"Výrobu plechov na autá by sme radi zladili so začiatkom produkcie automobilky Kia. Ale chceme byť v každej automobilke na Slovensku," zdôraznil prezident United States Steel Corporation John Surma. Nový výrobný sortiment USSK bude mať na Slovensku silné odbytisko, pretože výroba áut vzrastie do roku 2010 zo súčasných 300-tisíc na jeden milión vozidiel ročne. Premiér Mikuláš Dzurinda ocenil, že USSK investuje a je pre ľudí v regióne zárukou stability. "Plní sľuby, a to je rozhodujúce," dodal. Bývalý prezident USSK John Goodish v tejto súvislosti podotkol, že ešte pred novembrom 2000 si stanovili za cieľ posunúť košické železiarne do kategórie prvotriednych výrobcov. "Ten čas prišiel," povedal.
Podľa prezidenta USSK Davida Lohra pri novej linke nájde prácu asi 100 ľudí. Budú vyrábať plechy na kapoty motorov a strechy áut, ktoré si vyžadujú vysokú kvalitu opracovania, ako aj bočné plechy náročné na tvarovanie materiálov. Know-how i vývoj prevezme košický závod od materských prevádzok korporácie na americkom kontinente. United States Steel je hlavným dodávateľom plochých výrobkov na severoamerickom automobilovom trhu.
Na výstavbu haly a infraštruktúry pozinkovacej linky padne 9-tisíc ton konštrukčnej ocele. Základy budovy vyplní 25-tisíc kubíkov betónu. V stavebnej špičke bude na stavbe pracovať okolo štyristo ľudí. Z galvanizačnej linky budú vychádzať ploché výrobky s hrúbkou pásu od 0,3 do 2 milimetrov a so šírkou od 800 do 1 850 milimetrov. Rýchlosť linky bude 130 až 180 metrov za minútu. Finálny zvitok bude vážiť 5 až 32 ton.

O galvanizačnej linke uvažoval už Rezeš
O linke na výrobu autoplechov uvažovali košické oceliarne už koncom 90. rokov, keď boli v rukách Alexandra Rezeša. Ten chcel do tohto projektu vložiť takmer sedem miliárd korún. Američania po prevzatí výroby ocele v Košiciach v novembri 2000 tiež viackrát deklarovali, že majú zámer postaviť galvanizačnú linku, no v prvých mesiacoch roku 2003 vtedajší šéf USSK hodnotil automobilový trh ako neistý, navyše s dostatočnými kapacitami galvanizačných liniek. Až po oznámení PSA a Kia, že prídu na Slovensko, USSK prehodnotili postoj k výstavbe linky. Touto investíciou sa Američania výrazne priblížia k splneniu záväzku z memoranda pred prevzatím výroby ocele, že do roku 2009 preinvestujú na Slovensku 700 miliónov dolárov. Doteraz "minuli" v Košiciach asi 490 miliónov.

Prognóza výroby osobných automobilov v krajinách V4 (tis. ks)
 

2003

2007

2011

Celková kapacita

Poľsko

357

447

448

697

Maďarsko

125

191

190

270

Česká republika

428

736

778

840

Slovensko

281

691

777

900

Spolu V4

1 192

2 066

2 193

2 707

Zdroj: Price WaterhouseCoopers AutoFacts, USSK, s. r. o.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
21. november 2024 19:59