Pravidlá majú rázne zakročiť aj proti falošným "bezplatným" ponukám a internetovej reklame založenej na "neodbytnosti" detí, ktorá obsahuje priame nabádanie.
"Nečestné praktiky ukracujú spotrebiteľov a deformujú konkurencieschopné trhy. Na jednotnom európskom trhu nemôže byť miesto pre obchodníkov, ktorí na zákazníkov vyvíjajú nátlak, obťažujú ich alebo zavádzajú, najmä pri príležitosti Vianoc najrušnejšieho nákupného obdobia v roku. Z tohto dôvodu sa Európa ujíma vedenia, ide o jedny z najprísnejších pravidiel na svete týkajúcich sa zavádzania a nátlakového predaja," zdôraznila eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľa Meglena Kuneva.
Tieto obmedzenia vychádzajú z rozsiahlej čiernej listiny nekalých postupov, ktoré sa v novej smernici o nekalých obchodných praktikách zakazujú. Osobitne ide o "čiernu dvanástku" najnekalejších praktík, a to od vábivej reklamy po pyramídové schémy, skrytú reklamu a nepravdivé tvrdenia o liečivých účinkoch, ktoré sú namierené proti spotrebiteľom. Smernica o nekalých obchodných praktikách posilňuje existujúce normy EÚ v oblasti zavádzajúcej reklamy a ustanovuje nové štandardy EÚ proti agresívnym obchodným praktikám so zahrnutím obťažovania, nátlaku a neprimeraného vplyvu.
Cieľom smernice je posilniť dôveru spotrebiteľov a podnikov v jednotný trh, aby tak mohli v plnej miere využiť cezhraničné nakupovanie. Doteraz ju implementovalo len 14 štátov, voči ostatným členom EÚ, ktoré ešte neprijali žiadne vnútroštátne pravidlá, Európska komisia (EK) už rozbehla konania.
V novej smernici ide o 4 kľúčové prvky, všeobecné ustanovenia, zavádzajúce praktiky, ochranné záruky pre zraniteľných spotrebiteľov a čierna listina so zoznamom definitívne zakázaných praktík.