Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by teoreticky mohla prejsť na elektronický systém výberu mýta od roku 2007. Definitívny termín spustenia systému však závisí od schválenia zákona o elektronickom výbere mýta v Národnej rade (NR) SR. Po dnešnom rokovaní vládneho kabinetu to uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Spomínaný zákon dnes schválila vláda, hlasovaním v parlamente by podľa Prokopoviča mohol prejsť ešte v tomto volebnom období. Do praxe však bude implementovaný až povolebnou vládnou garnitúrou. "Niektoré kroky, ako širší výber, resp. oznámenie v periodikách vrátane medzinárodných o tom, že sa bude konať výber, môžeme urobiť hneď po schválení v NR SR," poznamenal Prokopovič.
Scenár, ktorý chcel presadiť súčasný rezort dopravy, počíta so zavedením elektronického mýta na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách. Od januára 2007 by týmto spôsobom boli spoplatnené nákladné autá nad 3,5 tony, od roku 2009, prípade 2010 aj osobné automobily. "Neuvažujeme pri cestách I. triedy s tým, že tam by sme zamedzili vstup ťažkých kamiónov administratívne značkami podobne ako napríklad v Rakúsku," pokračoval Prokopovič. Zavedenie elektronického mýta do praxe by podľa neho zvýšilo ročné príjmy NDS o 4,5 až 5 miliárd Sk, pričom tá v roku 2005 za užívanie diaľnic vybrala 1,5 miliardy Sk.
Elektronický výber mýta sa vypočíta z dĺžky prejazdenej vzdialenosti po vymedzenom úseku cesty a sadzby podľa kategórie vozidla. Na určenie polohy vozidla a realizáciu transakcie automatického odúčtovania mýta bez zastavenia vozidla slúži elektronický prístroj umiestnený alebo zabudovaný vo vozidle, palubná jednotka. Platiteľ mýta má palubnú jednotku umiestniť a aktivovať.
Sadzby mýta za 1 kilometer cesty budú stanovené pre jednotlivé kategórie vozidiel podľa ich celkovej hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy vozidla. Systém výberu mýta musí umožniť úhradu mýta pred jazdou nielen pravidelným, ale aj občasným užívateľom platbou v hotovosti, alebo platobnými kartami na zriadených platobných miestach. Vybudovať platobné miesta má správca výberu mýta - NDS.
StoryEditor
Elektronické mýto by mohlo byť zavedené od roku 2007
Národná diaľničná spoločnosť by teoreticky mohla prejsť na elektronický systém výberu mýta od roku 2007. Definitívny termín spustenia systému však závisí od schválenia zákona o elektronickom výbere mýta v Národnej rade.