Štrajky slovenských a českých železničiarov (1997) sa dosť podobajú. Odborári v oboch štátoch sa tvárili, že im ide o zachovanie dopravy či majetku. Český protest spôsobil, že od roku 1997 sa sprivatizovala iba jediná vedľajšia trať a na žiadnej sa vláda neodvážila zrušiť osobnú dopravu. Oddeliť dopravnú cestu a správu majetku železníc sa v ČR podarilo až od začiatku tohto roka. Finančné zdravie železníc je v ČR lepšie.
Štrajková nálada na Českých dráhach (ČD) sa začala koncom roka 1996. Súvisela s odporom železničiarov proti transformačným krokom vtedajšej Klausovej vlády. Tá chcela železnicu zbaviť nepotrebného majetku, predať ho a zastaviť dopravu na menej dôležitých tratiach. Na osobnú dopravu štát vtedy doplácal 10 mld. Kč ročne, ak sa neuvažovalo o jej čiastočnej kompenzácii nákladnou dopravou. Päťdňový štrajk začal náhle o polnoci 4. februára 1997. Bezprostrednou príčinou bola čerstvo prerokovaná vládna koncepcia transformácie ČD, v ktorej sa predpokladalo 20 % železníc predať, na ďalších 20 % dopravu utlmiť a znížiť počet zamestnancov o 40 %.
Už 5. februára vydal Mestský súd v Prahe predbežné opatrenie, ktorým vyhlásil štrajk za nezákonný. Odborári predlžovali štrajk a dožadovali sa rokovania s premiérom Václavom Klausom. Skončil sa v noci z 8. na 9. februára po tom, čo sa podpredsedovi vlády Josefovi Luxovi podarilo uzavrieť dohodu s odborárskym predákom Jaromírom Duškom, ktorého vtedy podporovala opozičná ČSSD. Vláda sa musela zaviazať, že predloží novú dopravnú stratégiu, bude konzultovať O transformačných krokoch s odbormi a vykoná hĺbkovú kontrolu hospodárenia ČD. Škody v dôsledku štrajku boli v ČR vyčíslené na 1 mld. Kč. ŽSR vtedy v nákladnej doprave českým štrajkom vznikla škoda v sume 115 mil. Sk. Najviac boli ohrozené VSŽ, lebo nemali prísun uhlia z Ostravska, museli obmedziť výrobu v jednej z troch vysokých pecí.
ČD chcú tento rok zisk
V ČR sa nepodarilo zrušiť dopravu na žiadnom úseku, ale darí sa zmenšovať počet zamestnancov. Od začiatku roka vznikla z pôvodných ČD, a. s., ČD a štátna organizácia Správa železničnej dopravnej cesty. Väčšina záväzkov zostala v štátnej organizácii, vo svojich aktívach má majetok za 80 mld. Kč a pohľadávky vo výške 6 mld. Kč. Jej dlhy sú takmer 50 mld. Kč, lenže väčšina pochádza z investičných akcií, najmä z výstavby prvého a druhého železničného koridoru. České dráhy (ČD), a. s., majú základné imanie 20 mld. Kč a záväzky prevádzkového charakteru vo výške 6,5 mld. Kč. Minuloročné hospodárenie ČD sa skončilo stratou 3,5 mld. Kč. Na tento rok sa predpokladá ziskové hospodárenie a. s. ČD z nákladnej dopravy vo výške 2 mld. Kč, zároveň sa počíta s úhradou štátu za výkony vo verejnom záujme.
Redukciu financuje štát
Teraz majú ČD 83-tisíc zamestnancov a do konca tohto roka majú prepustiť 2 500 ľudí. Odborári presadzujú zvyšovanie miezd a vedenie ČD na to reaguje upozornením, že mzdový balík 17 mld. Kč je neprekročiteľný, a preto vyššie mzdy by znamenali nižší stav pracovníkov. V ČD vyvíjajú tlak na prepúšťanie starších zamestnancov. Zdôvodňujú to inováciami v zabezpečovacích zariadeniach. Vedenie ČD chce na železniciach zamestnať 1 600 absolventov stredných škôl. Pre odchádzajúcich zamestnancov vláda vypracovala veľkorysý sociálny program, na ktorý vyčlenila 300 mil. Kč. Niektorí zamestnanci dostanú 20-mesačné odstupné a štát ich zaradí do rekvalifikačných programov.
Až koncom minulého roka po dlhom rokovaní sa podarilo sprivatizovať lokálnu železnicu zo Šumperka do Kout nad Desnou. Získalo ju združenie priľahlých obcí, ktoré sa o ňu usilovalo od záplav v roku 1997. Problém bol, že ČD nechceli obciam spolu s nehnuteľným majetkom odovzdať vozidlá jazdiace na tejto trati. V ČR sú sprivatizované od roku 1994 dve úzkokoľajky vychádzajúce z Jindřichovho Hradca. Päť ďalších nevýznamných úsekov ČD prenajíma súkromným firmám.
StoryEditor